Mijn huurprijs gaat omhoog nadat mijn woning is verbeterd. Hoe zit dat?

Woont u in een sociale huurwoning en heeft uw verhuurder uw woning verbeterd? Dan kan hij de huurprijs verhogen. Bij welke verbeteringen mag dat? En wat kunt u doen als u en uw verhuurder het niet eens zijn over de huurverhoging?

Wat is woningverbetering?

Woningverbetering is het veranderen van uw woning waardoor u met meer plezier en gemak kunt wonen. Bijvoorbeeld:

  • een nieuwe badkamer of een tweede toilet;
  • dubbel glas of isolatie van de gevel;
  • zonnepanelen;
  • de aanleg van centrale verwarming (cv) of het vervangen van een oude cv-ketel door een hr-ketel.

Wat is géén woningverbetering?

Als uw verhuurder iets vervangt of repareert, is dat geen woningverbetering. Dan gaat het om (groot) onderhoud. Bijvoorbeeld:

  • het schilderen van de kozijnen;
  • het repareren of vervangen van het dak of de dakgoten;
  • het vervangen van kozijnen.

Meer informatie over het verschil tussen woningverbetering, onderhoud en renovatie vindt u op de website van Rijksoverheid.nl. Daar vindt u ook informatie over huurverhoging als uw verhuurder uw woning geschikt maakt voor gehandicapten.

Wat zijn de regels bij huurverhoging na woningverbetering?

Uw verhuurder mag de huurprijs alleen verhogen als:

  • u vooraf toestemming heeft gegeven voor de woningverbetering. Of als minimaal 70% van de bewoners van het complex waar u woont met de renovatie heeft ingestemd.
  • de verbetering meer comfort biedt dan de oude situatie.
  • de nieuwe huurprijs niet hoger is dan de maximale huurprijs. De maximale huurprijs hangt af van de puntentelling van de woning.

Meer informatie over de regels vindt u in het Beleidsboek huurverhoging na woningverbetering.

Als u het niet eens bent met de huurverhoging

Bent u het niet eens met uw verhuurder over de huurverhoging? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Ook de verhuurder kan een procedure starten.