Naar hoofdnavigatie Naar inhoud Naar zoekveld
  • Sitemap
  • Contact
Homepage Huurcommissie Toon Zoekbalk Menu uitklappen
  • Home
  • Procedure
    • Actieplan Aanpak achterstanden
    • Huurcommissie inschakelen
      • Procedure starten
      • Procedure stoptzetten
    • Kosten van een procedure
    • Tijdens de procedure
      • Onderzoek in de woonruimte
      • Behandeling
      • De zitting
    • Oneens met de uitspraak
    • Verhuizen
      • Rol van verhuurder bij verhuizing huurder tijdens een procedure
  • Verzoekschriften
  • Onderwerpen
    • Rent and points
      • Huurprijscheck en puntentelling
      • Te hoge huurprijs volgens de Huurprijscheck en nu?
      • Huurprijs bij een nieuw contract
      • Splitsen all-in huurprijs
    • Soorten huurverhoging
      • Jaarlijkse huurverhoging
      • Inkomensafhankelijke huurverhoging
      • Huurverhoging na tijdelijke huurkorting - voor verhuurders
      • Huurverhoging na tijdelijke huurkorting - voor huurders
    • Rent reduction
      • Huurverlaging op grond van aanvangshuurprijs
      • Huurverlaging op grond van punten
      • Huurverlaging na inkomensdaling
    • Huurverhoging
    • Onderhoud en gebreken
      • Onderhoudsklachten sociale huurwoning
      • Gebreken en klachten melden bij de verhuurder
      • Tijdelijke huurverlaging aanvragen
      • Tijdens de procedure
      • Na de uitspraak
      • Herstelmelding verhuurders
    • Woningverbetering
      • Toelichting beleidsboeken over zonnepanelen
      • Starten procedure door huurder
      • Starten procedure door verhuurder
      • Tijdens de procedure
      • Na de uitspraak
    • Servicekosten en nutsvoorzieningen
      • Wat zijn servicekosten?
      • Wat zijn kosten voor nutsvoorzieningen?
      • Zorgservicekosten en kosten voor afval
      • Niet eens met de jaarafrekening of maandelijks voorschotbedrag
      • Jaarafrekening niet ontvangen
      • Wanneer start ik een procedure Jaarafrekening servicekosten?
      • Introductie Jaarafrekening servicekosten
      • Inschakelen Huurcommissie
      • Tijdens de procedure (afrekening servicekosten)
      • Na de uitspraak (Procedure Jaarafrekening servicekosten)
      • Na de uitspraak (procedure Maandelijks voorschotbedrag)
      • Procedure over de servicekostengegevens (verhuurder)
    • Klacht over gedrag verhuurder
      • Starten van de procedure
      • Tijdens de procedure
      • Na de uitspraak
    • Wohv-geschillen
      • Rechten van huurdersorganisaties
      • Starten procedure
      • Tijdens de procedure
      • Na de uitspraak
    • Energieprestatievergoeding
      • Starten procedure
      • Tijdens de procedure
      • Na de uitspraak
    • Toets uw energielabel bij twijfel
  • Nieuws
  • Huurcommissie
    • Voor huurders en verhuurders in de vrije sector
    • Voor huurders met een tijdelijk huurcontract
    • Voor huurdersorganisaties en bewonerscommissies
    • Voor gemeenten
    • Voor rechtbanken
    • Organisatie
    • Werken bij de Huurcommissie
    • Geschiedenis
    • Nevenfuncties
      • Nevenfuncties zittingsleden
    • Publicaties
      • Toelichting beleidsboeken over zonnepanelen
    • Uitspraken
    • Klachten
      • Klachtenregeling
    • About the Rent Tribunal
  • Formulieren
    • Aanvullende informatie
    • Toestemming voor deelname aan de zitting - voor huurders en verhuurders
    • Procedure stopzetten - voor huurders en verhuurders
  • Vraag en antwoord
    • Veelgestelde vragen van huurders
      • Algemene procedurevragen
      • Sociale huur en vrije sector
      • Servicekosten en nutsvoorzieningen
      • Onderhoud
      • Onderhoudsklachten
      • Huurverlaging
      • Huurverhoging
      • All-in huurprijs en kale huurprijs
    • Veelgestelde vragen van verhuurders
      • Algemene verhuurdersvragen
      • Servicekosten en nutsvoorzieningen
      • Onderhoud
      • Huurverlaging
      • Huurverhoging
    • Voor huurders en verhuurders
      • Vrije sector huur
      • Verzet
      • Tijdelijke huurcontracten
  1. Home
  2. Vraag en antwoord
  3. Voor huurders en verhuurders
  • Vraag en antwoord
    • Veelgestelde vragen van huurders
      • Algemene procedurevragen
        • Is het dragen van een mondkapje tijdens het onderzoek in mijn woning nog verplicht?
        • Is een procedure bij de Huurcommissie ook in het Engels?
        • Hoe staat mijn zaak ervoor? / Wanneer vindt er een onderzoek of zitting plaats?
        • Waarom duurt de behandeling van mijn zaak zo lang?
        • Waarom hoor ik niets over mijn zaak?
        • Hoe lang duurt het voordat mijn zaak is afgehandeld?
        • Hoe verloopt de procedure?
        • Wanneer weet ik of het een voorzittersuitspraak wordt?
        • Wie bepaalt of ik een voorzittersuitspraak krijg?
        • Ik heb toch al mijn keuze doorgegeven? Waarom krijg ik dan nog een brief?
        • Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten?
        • Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten? (copy 1)
        • Ik wil toch een zitting. Kan dat?
        • Waar kan ik de WOZ-waarde van mijn woning terugvinden?
        • Wat is de puntentelling bij huurwoningen?
        • Hoe bereken ik de maximale huurprijs van een huurwoning of kamer?
        • Volgens de Huurprijscheck is mijn huurprijs te hoog. Kan de Huurcommissie mij helpen?
        • Waarom krijg ik geen precies tijdstip voor het onderzoek in mijn woning?
        • Hoe bereid ik mij voor op het onderzoek in mijn woning?
        • Tot wanneer kan ik een zitting annuleren?
        • Wat is de stand van zaken rondom mijn zitting?
        • Ik ben het niet eens met de (zittings)uitspraak, wat kan ik doen?
        • Is de zittingsuitspraak bindend?
        • Wanneer betaal ik als huurder de leges in een procedure?
        • Kan ik betaalde leges terugkrijgen?
        • Hoe kan ik aanvullende informatie aanleveren voor mijn zaak?
        • Ik ben het niet eens met mijn verhuurder. Over welke zaken kan ik een procedure starten bij de Huurcommissie?
        • Hoe trek ik het door mij ingediende verzoek in?
        • Hoe machtig ik iemand in mijn procedure?
        • Wanneer vindt er een onderzoek plaats in mijn woning?
        • Hoe zeg ik het onderzoek in mijn woning af?
        • Is mijn verhuurder ook aanwezig bij het onderzoek?
        • Wanneer krijg ik het onderzoeksrapport thuisgestuurd?
        • Ik heb een onderzoek in mijn vorige woning, ondertussen ben ik verhuisd?
        • Wat is het postadres van de Huurcommissie?
        • Hoeveel tijd heb ik om in verzet te gaan bij een voorzittersuitspraak?
        • Hoe dien ik een klacht in over de Huurcommissie?
      • Sociale huur en vrije sector
        • Hoe ziet de procedure bij de Huurcommissie voor huurders en verhuurders in de vrije sector eruit?
        • Voor welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de vrije sector terecht bij de Huurcommissie?
        • Bij welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de sociale huur terecht bij de Huurcommissie?
      • Servicekosten en nutsvoorzieningen
        • Wat zijn servicekosten?
        • Waarom krijg ik als huurder een afrekening van de servicekosten?
        • Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
        • Ik ben het als huurder niet eens met de afrekening servicekosten, kan ik de Huurcommissie inschakelen?
        • Ik heb de afrekening servicekosten niet ontvangen, wat nu?
        • Tot wanneer kan ik als huurder een procedure starten?
        • Moet ik de huur blijven betalen als er een procedure loopt?
        • Wat zijn nutsvoorzieningen?
        • Waarom betaal ik een voorschot van de nutsvoorzieningen aan de verhuurder?
        • Ik ben het niet eens over het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen dat mijn verhuurder vraagt. Wat nu?
      • Onderhoud
        • Wat is onderhoud?
        • Wie is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud aan de huurwoning of kamer?
        • Is het klein onderhoud altijd voor rekening van de huurder?
        • De huurder heeft schade veroorzaakt. Is de reparatie voor rekening van de huurder?
        • De verhuurder verricht kleine en dagelijkse reparaties. Zijn de kosten voor rekening van de huurder?
        • Wat valt onder groot onderhoud?
        • De inbouwapparatuur van de keuken moet gerepareerd worden. Is de reparatie voor rekening van de verhuurder?
        • Er is sprake van achterstallig onderhoud en/of ernstige gebreken in de woning. Kan de huurder of verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
      • Onderhoudsklachten
        • Zeer ernstige gebreken (categorie A)
        • Ernstige gebreken (categorie B)
        • Overige ernstige gebreken (categorie C)
        • Wanneer is er sprake van een ernstig gebrek in de woning?
        • Wat voor soort gebreken zijn er?
        • Moet de huurder of de verhuurder het gebrek in de woning verhelpen?
        • Er is een onderhoudsklacht in de woning. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
        • Kan de Huurcommissie de verhuurder verplichten om het gebrek te verhelpen?
        • In hoeverre kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen?
        • Wanneer gaat de tijdelijke huurverlaging in?
        • De verhuurder heeft het gebrek verholpen, maar de huurder weigert de oude huurprijs te betalen. Kan de verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
        • In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
        • Het gebrek in de woning komt niet voor op de gebrekenlijst van de Huurcommissie. Heeft een verzoek indienen wel zin?
      • Huurverlaging
        • Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?
        • Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
          • Hoe verloopt een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs)?
          • Kan ik na 6 maanden nog een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs) starten?
          • Kan de Huurcommissie te veel betaalde huur terug vragen?
          • Jullie stellen vast of mijn huurprijs niet te hoog is bij een nieuw contract. Kan de Huurcommissie ook gebreken verhelpen?
          • Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
          • Kan een huurverlaging gevolgen hebben voor mijn huurtoeslag?
          • Vanaf wanneer gaat de nieuwe huurprijs in als de Huurcommissie heeft beoordeeld dat mijn aanvangshuurprijs te hoog is?
        • Op grond van onderhoudsgebreken
          • Wat is een onderhoudsgebrek bij de Huurcommissie?
          • Kan ik als huurder bij achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning de Huurcommissie inschakelen?
          • Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. Mijn verhuurder wil onderhoud uitvoeren, wat nu?
          • Heeft een reparatie door mijn verhuurder invloed op een onderzoek?
          • Met hoeveel procent kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen bij ernstige onderhoudsgebreken?
          • Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. De Huurcommissie vraagt om een expertiserapport van een erkend bureau over bijvoorbeeld geluidsoverlast of technische installaties. Is dat verplicht?
          • Op grond van inkomensdaling
      • Huurverhoging
        • Hoe verloopt de procedure bij de jaarlijkse huurverhoging?
        • Hoe lang duurt een huurverhogingsprocedure?
        • In welke gevallen is het zinvol om bezwaar te maken tegen huurverhoging?
        • In welke situaties mag mijn verhuurder de huurprijs niet verhogen?
        • Hoe vaak mag de verhuurder de huurprijs verhogen?
        • Ik ben het niet eens met de huurverhoging. Om welke redenen kan ik als huurder bezwaar maken?
        • Moet ik de huurverhoging betalen tijdens de huurverhogingsprocedure?
        • Mijn huurwoning heeft ernstige gebreken. Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
        • Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
        • Wanneer is er sprake van woningverbetering?
        • Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen na woningverbetering?
        • Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen terwijl ik AOW-gerechtigd ben?
        • Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
        • Ik ben het niet eens met de huurverhoging van de huurprijs na woningverbetering. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
        • Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
        • Tot wanneer kan ik als huurder de Huurcommissie inschakelen als ik het niet eens ben me een huurverhoging na woningverbetering?
      • All-in huurprijs en kale huurprijs
        • Wat is het verschil tussen kale huur en all-inprijs?
        • Kan ik de all-in huurprijs laten splitsen?
        • Wat zijn de nadelen als een huurder de all-in-huurprijs betaalt?
        • Wat zijn de nadelen als de verhuurder de all-inprijs vraagt?
        • Kan de Huurcommissie de all-inprijs splitsen?
        • Welke regels gelden er voor een voorstel tot splitsing?
        • Kan ik geld terugvragen over de periode dat ik de all-in huurprijs heb betaald?
        • Wanneer is mijn voorstel tot splitsen van een all-in huurprijs redelijk?
        • Ik ben te laat met het starten van een procedure voor het splitsen van de all-in huurprijs, wat nu?
    • Veelgestelde vragen van verhuurders
      • Algemene verhuurdersvragen
        • Ik heb een brief ontvangen, waarin staat dat de Huurcommissie mijn verzoek versneld gaat afhandelen. Ik heb echter meerdere verzoeken bij de Huurcommissie lopen. Waarom krijg ik niet voor alle verzoeken deze brief?
      • Servicekosten en nutsvoorzieningen
        • Waarom krijgt de huurder van de verhuurder een afrekening van de servicekosten?
        • Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
        • Mijn huurder betaalt de afrekening servicekosten niet. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
        • Welke kostenposten vallen niet onder servicekosten?
        • De huurder is het niet eens met de afrekening servicekosten. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
        • De huurder heeft geen afrekening servicekosten ontvangen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
        • Tot wanneer kunnen huurders en verhuurders een verzoek Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen indienen bij de Huurcommissie?
        • Hoe kan ik als verhuurder uitstel aanvragen voor het aanleveren van de facturen?
        • Wat zijn nutsvoorzieningen?
        • Welke kostenposten vallen onder nutsvoorzieningen?
        • Mijn huurder is het niet eens met de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen. Kan hij de Huurcommissie inschakelen?
      • Onderhoud
        • Kan ik de Huurcommissie inschakelen als ik achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning heb hersteld en mijn huurder is niet tevreden?
      • Huurverlaging
        • Mijn huurder heeft om huurverlaging gevraagd. Kan ik dat als verhuurder weigeren?
        • Wat is het verschil tussen onderhoud, groot onderhoud en woningverbetering?
      • Huurverhoging
        • Mijn huurder betaalt de huurverhoging niet. Kan ik een procedure starten?
        • Ik wil de huurprijs verhogen. Wat moet in het huurverhogingsvoorstel staan?
        • U gaat niet akkoord met het bezwaar van uw huurder tegen de huurverhoging. Kunt u de Huurcommissie inschakelen?
        • Mag ik de huurprijs verhogen als ik een huurwoning geschikt maak voor gehandicapten?
        • Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
        • Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
        • Hoe vaak mag de verhuurder de huur verhogen?
        • Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
        • Wat is de maximale huurverhoging die de verhuurder mag vragen?
        • In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
        • Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
        • De verhuurder gaat akkoord met het bezwaar van de huurder. Moet de verhuurder een nieuw huurverhogingsvoorstel sturen?
        • Wat gebeurt er als de verhuurder de aanzegging direct al aangetekend naar de huurder stuurt?
    • Voor huurders en verhuurders
      • Vrije sector huur
      • Verzet
        • Wat betekent in verzet gaan?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie na een hoorzitting. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de voorzitter van de Huurcommissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
        • Ik wil in verzet gaan. Hoe doe ik dat?
        • Ik wil in verzet gaan. Moet ik daarvoor betalen?
        • Ik ben het met meerdere uitspraken van de voorzitter van de Huurcommissie niet eens. Kan ik tegen die uitspraken in één keer in verzet gaan?
        • Wat is een hoorzitting?
        • Ik ben in verzet gegaan. Krijg ik een uitnodiging voor een hoorzitting?
        • Ik heb een uitnodiging voor een hoorzitting gekregen, maar ik kan op dat moment niet. Wat moet ik doen?
        • Ik ben in verzet gegaan. Wanneer krijg ik een uitspraak?
        • In de uitspraak staat dat mijn verzet gegrond is. Wat betekent dat?
        • In de uitspraak staat dat mijn verzet ongegrond is. Wat betekent dat?
        • In de uitspraak staat dat de commissie ambtshalve uitspraak heeft gedaan? Wat betekent dat?
        • In de uitspraak staat dat de Huurcommissie mijn verzoek opnieuw in behandeling neemt. Wat betekent dat?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik een procedure bij de kantonrechter starten?
      • Tijdelijke huurcontracten
        • Hoe beoordeelt de Huurcommissie of mijn huurcontract een tijdelijk huurcontract is?

Verzet

  • Verzet

Tijdelijke huurcontracten

  • Hoe beoordeelt de Huurcommissie of mijn huurcontract een tijdelijk huurcontract is?

Vrije sector huur

  • Wanneer valt een huurwoning in de vrije sector en wanneer onder sociale huur?
  • Vraag en antwoord
    • Veelgestelde vragen van huurders
      • Algemene procedurevragen
        • Is het dragen van een mondkapje tijdens het onderzoek in mijn woning nog verplicht?
        • Is een procedure bij de Huurcommissie ook in het Engels?
        • Hoe staat mijn zaak ervoor? / Wanneer vindt er een onderzoek of zitting plaats?
        • Waarom duurt de behandeling van mijn zaak zo lang?
        • Waarom hoor ik niets over mijn zaak?
        • Hoe lang duurt het voordat mijn zaak is afgehandeld?
        • Hoe verloopt de procedure?
        • Wanneer weet ik of het een voorzittersuitspraak wordt?
        • Wie bepaalt of ik een voorzittersuitspraak krijg?
        • Ik heb toch al mijn keuze doorgegeven? Waarom krijg ik dan nog een brief?
        • Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten?
        • Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten? (copy 1)
        • Ik wil toch een zitting. Kan dat?
        • Waar kan ik de WOZ-waarde van mijn woning terugvinden?
        • Wat is de puntentelling bij huurwoningen?
        • Hoe bereken ik de maximale huurprijs van een huurwoning of kamer?
        • Volgens de Huurprijscheck is mijn huurprijs te hoog. Kan de Huurcommissie mij helpen?
        • Waarom krijg ik geen precies tijdstip voor het onderzoek in mijn woning?
        • Hoe bereid ik mij voor op het onderzoek in mijn woning?
        • Tot wanneer kan ik een zitting annuleren?
        • Wat is de stand van zaken rondom mijn zitting?
        • Ik ben het niet eens met de (zittings)uitspraak, wat kan ik doen?
        • Is de zittingsuitspraak bindend?
        • Wanneer betaal ik als huurder de leges in een procedure?
        • Kan ik betaalde leges terugkrijgen?
        • Hoe kan ik aanvullende informatie aanleveren voor mijn zaak?
        • Ik ben het niet eens met mijn verhuurder. Over welke zaken kan ik een procedure starten bij de Huurcommissie?
        • Hoe trek ik het door mij ingediende verzoek in?
        • Hoe machtig ik iemand in mijn procedure?
        • Wanneer vindt er een onderzoek plaats in mijn woning?
        • Hoe zeg ik het onderzoek in mijn woning af?
        • Is mijn verhuurder ook aanwezig bij het onderzoek?
        • Wanneer krijg ik het onderzoeksrapport thuisgestuurd?
        • Ik heb een onderzoek in mijn vorige woning, ondertussen ben ik verhuisd?
        • Wat is het postadres van de Huurcommissie?
        • Hoeveel tijd heb ik om in verzet te gaan bij een voorzittersuitspraak?
        • Hoe dien ik een klacht in over de Huurcommissie?
      • Sociale huur en vrije sector
        • Hoe ziet de procedure bij de Huurcommissie voor huurders en verhuurders in de vrije sector eruit?
        • Voor welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de vrije sector terecht bij de Huurcommissie?
        • Bij welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de sociale huur terecht bij de Huurcommissie?
      • Servicekosten en nutsvoorzieningen
        • Wat zijn servicekosten?
        • Waarom krijg ik als huurder een afrekening van de servicekosten?
        • Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
        • Ik ben het als huurder niet eens met de afrekening servicekosten, kan ik de Huurcommissie inschakelen?
        • Ik heb de afrekening servicekosten niet ontvangen, wat nu?
        • Tot wanneer kan ik als huurder een procedure starten?
        • Moet ik de huur blijven betalen als er een procedure loopt?
        • Wat zijn nutsvoorzieningen?
        • Waarom betaal ik een voorschot van de nutsvoorzieningen aan de verhuurder?
        • Ik ben het niet eens over het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen dat mijn verhuurder vraagt. Wat nu?
      • Onderhoud
        • Wat is onderhoud?
        • Wie is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud aan de huurwoning of kamer?
        • Is het klein onderhoud altijd voor rekening van de huurder?
        • De huurder heeft schade veroorzaakt. Is de reparatie voor rekening van de huurder?
        • De verhuurder verricht kleine en dagelijkse reparaties. Zijn de kosten voor rekening van de huurder?
        • Wat valt onder groot onderhoud?
        • De inbouwapparatuur van de keuken moet gerepareerd worden. Is de reparatie voor rekening van de verhuurder?
        • Er is sprake van achterstallig onderhoud en/of ernstige gebreken in de woning. Kan de huurder of verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
      • Onderhoudsklachten
        • Zeer ernstige gebreken (categorie A)
        • Ernstige gebreken (categorie B)
        • Overige ernstige gebreken (categorie C)
        • Wanneer is er sprake van een ernstig gebrek in de woning?
        • Wat voor soort gebreken zijn er?
        • Moet de huurder of de verhuurder het gebrek in de woning verhelpen?
        • Er is een onderhoudsklacht in de woning. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
        • Kan de Huurcommissie de verhuurder verplichten om het gebrek te verhelpen?
        • In hoeverre kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen?
        • Wanneer gaat de tijdelijke huurverlaging in?
        • De verhuurder heeft het gebrek verholpen, maar de huurder weigert de oude huurprijs te betalen. Kan de verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
        • In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
        • Het gebrek in de woning komt niet voor op de gebrekenlijst van de Huurcommissie. Heeft een verzoek indienen wel zin?
      • Huurverlaging
        • Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?
        • Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
          • Hoe verloopt een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs)?
          • Kan ik na 6 maanden nog een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs) starten?
          • Kan de Huurcommissie te veel betaalde huur terug vragen?
          • Jullie stellen vast of mijn huurprijs niet te hoog is bij een nieuw contract. Kan de Huurcommissie ook gebreken verhelpen?
          • Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
          • Kan een huurverlaging gevolgen hebben voor mijn huurtoeslag?
          • Vanaf wanneer gaat de nieuwe huurprijs in als de Huurcommissie heeft beoordeeld dat mijn aanvangshuurprijs te hoog is?
        • Op grond van onderhoudsgebreken
          • Wat is een onderhoudsgebrek bij de Huurcommissie?
          • Kan ik als huurder bij achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning de Huurcommissie inschakelen?
          • Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. Mijn verhuurder wil onderhoud uitvoeren, wat nu?
          • Heeft een reparatie door mijn verhuurder invloed op een onderzoek?
          • Met hoeveel procent kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen bij ernstige onderhoudsgebreken?
          • Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. De Huurcommissie vraagt om een expertiserapport van een erkend bureau over bijvoorbeeld geluidsoverlast of technische installaties. Is dat verplicht?
          • Op grond van inkomensdaling
      • Huurverhoging
        • Hoe verloopt de procedure bij de jaarlijkse huurverhoging?
        • Hoe lang duurt een huurverhogingsprocedure?
        • In welke gevallen is het zinvol om bezwaar te maken tegen huurverhoging?
        • In welke situaties mag mijn verhuurder de huurprijs niet verhogen?
        • Hoe vaak mag de verhuurder de huurprijs verhogen?
        • Ik ben het niet eens met de huurverhoging. Om welke redenen kan ik als huurder bezwaar maken?
        • Moet ik de huurverhoging betalen tijdens de huurverhogingsprocedure?
        • Mijn huurwoning heeft ernstige gebreken. Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
        • Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
        • Wanneer is er sprake van woningverbetering?
        • Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen na woningverbetering?
        • Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen terwijl ik AOW-gerechtigd ben?
        • Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
        • Ik ben het niet eens met de huurverhoging van de huurprijs na woningverbetering. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
        • Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
        • Tot wanneer kan ik als huurder de Huurcommissie inschakelen als ik het niet eens ben me een huurverhoging na woningverbetering?
      • All-in huurprijs en kale huurprijs
        • Wat is het verschil tussen kale huur en all-inprijs?
        • Kan ik de all-in huurprijs laten splitsen?
        • Wat zijn de nadelen als een huurder de all-in-huurprijs betaalt?
        • Wat zijn de nadelen als de verhuurder de all-inprijs vraagt?
        • Kan de Huurcommissie de all-inprijs splitsen?
        • Welke regels gelden er voor een voorstel tot splitsing?
        • Kan ik geld terugvragen over de periode dat ik de all-in huurprijs heb betaald?
        • Wanneer is mijn voorstel tot splitsen van een all-in huurprijs redelijk?
        • Ik ben te laat met het starten van een procedure voor het splitsen van de all-in huurprijs, wat nu?
    • Veelgestelde vragen van verhuurders
      • Algemene verhuurdersvragen
        • Ik heb een brief ontvangen, waarin staat dat de Huurcommissie mijn verzoek versneld gaat afhandelen. Ik heb echter meerdere verzoeken bij de Huurcommissie lopen. Waarom krijg ik niet voor alle verzoeken deze brief?
      • Servicekosten en nutsvoorzieningen
        • Waarom krijgt de huurder van de verhuurder een afrekening van de servicekosten?
        • Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
        • Mijn huurder betaalt de afrekening servicekosten niet. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
        • Welke kostenposten vallen niet onder servicekosten?
        • De huurder is het niet eens met de afrekening servicekosten. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
        • De huurder heeft geen afrekening servicekosten ontvangen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
        • Tot wanneer kunnen huurders en verhuurders een verzoek Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen indienen bij de Huurcommissie?
        • Hoe kan ik als verhuurder uitstel aanvragen voor het aanleveren van de facturen?
        • Wat zijn nutsvoorzieningen?
        • Welke kostenposten vallen onder nutsvoorzieningen?
        • Mijn huurder is het niet eens met de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen. Kan hij de Huurcommissie inschakelen?
      • Onderhoud
        • Kan ik de Huurcommissie inschakelen als ik achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning heb hersteld en mijn huurder is niet tevreden?
      • Huurverlaging
        • Mijn huurder heeft om huurverlaging gevraagd. Kan ik dat als verhuurder weigeren?
        • Wat is het verschil tussen onderhoud, groot onderhoud en woningverbetering?
      • Huurverhoging
        • Mijn huurder betaalt de huurverhoging niet. Kan ik een procedure starten?
        • Ik wil de huurprijs verhogen. Wat moet in het huurverhogingsvoorstel staan?
        • U gaat niet akkoord met het bezwaar van uw huurder tegen de huurverhoging. Kunt u de Huurcommissie inschakelen?
        • Mag ik de huurprijs verhogen als ik een huurwoning geschikt maak voor gehandicapten?
        • Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
        • Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
        • Hoe vaak mag de verhuurder de huur verhogen?
        • Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
        • Wat is de maximale huurverhoging die de verhuurder mag vragen?
        • In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
        • Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
        • De verhuurder gaat akkoord met het bezwaar van de huurder. Moet de verhuurder een nieuw huurverhogingsvoorstel sturen?
        • Wat gebeurt er als de verhuurder de aanzegging direct al aangetekend naar de huurder stuurt?
    • Voor huurders en verhuurders
      • Vrije sector huur
      • Verzet
        • Wat betekent in verzet gaan?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie na een hoorzitting. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de voorzitter van de Huurcommissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
        • Ik wil in verzet gaan. Hoe doe ik dat?
        • Ik wil in verzet gaan. Moet ik daarvoor betalen?
        • Ik ben het met meerdere uitspraken van de voorzitter van de Huurcommissie niet eens. Kan ik tegen die uitspraken in één keer in verzet gaan?
        • Wat is een hoorzitting?
        • Ik ben in verzet gegaan. Krijg ik een uitnodiging voor een hoorzitting?
        • Ik heb een uitnodiging voor een hoorzitting gekregen, maar ik kan op dat moment niet. Wat moet ik doen?
        • Ik ben in verzet gegaan. Wanneer krijg ik een uitspraak?
        • In de uitspraak staat dat mijn verzet gegrond is. Wat betekent dat?
        • In de uitspraak staat dat mijn verzet ongegrond is. Wat betekent dat?
        • In de uitspraak staat dat de commissie ambtshalve uitspraak heeft gedaan? Wat betekent dat?
        • In de uitspraak staat dat de Huurcommissie mijn verzoek opnieuw in behandeling neemt. Wat betekent dat?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
        • Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik een procedure bij de kantonrechter starten?
      • Tijdelijke huurcontracten
        • Hoe beoordeelt de Huurcommissie of mijn huurcontract een tijdelijk huurcontract is?
  • Kwetsbaarheid melden
  • Privacy
  • Cookies
  • Toegankelijkheid