- Home
- Vraag en antwoord
- Voor huurders en verhuurders
- Vraag en antwoord
- Veelgestelde vragen van huurders
- Algemene procedurevragen
- Is het dragen van een mondkapje tijdens het onderzoek in mijn woning nog verplicht?
- Is een procedure bij de Huurcommissie ook in het Engels?
- Hoe staat mijn zaak ervoor? / Wanneer vindt er een onderzoek of zitting plaats?
- Waarom duurt de behandeling van mijn zaak zo lang?
- Waarom hoor ik niets over mijn zaak?
- Hoe lang duurt het voordat mijn zaak is afgehandeld?
- Hoe verloopt de procedure?
- Wanneer weet ik of het een voorzittersuitspraak wordt?
- Wie bepaalt of ik een voorzittersuitspraak krijg?
- Ik heb toch al mijn keuze doorgegeven? Waarom krijg ik dan nog een brief?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten? (copy 1)
- Ik wil toch een zitting. Kan dat?
- Waar kan ik de WOZ-waarde van mijn woning terugvinden?
- Wat is de puntentelling bij huurwoningen?
- Hoe bereken ik de maximale huurprijs van een huurwoning of kamer?
- Volgens de Huurprijscheck is mijn huurprijs te hoog. Kan de Huurcommissie mij helpen?
- Waarom krijg ik geen precies tijdstip voor het onderzoek in mijn woning?
- Hoe bereid ik mij voor op het onderzoek in mijn woning?
- Tot wanneer kan ik een zitting annuleren?
- Wat is de stand van zaken rondom mijn zitting?
- Ik ben het niet eens met de (zittings)uitspraak, wat kan ik doen?
- Is de zittingsuitspraak bindend?
- Wanneer betaal ik als huurder de leges in een procedure?
- Kan ik betaalde leges terugkrijgen?
- Hoe kan ik aanvullende informatie aanleveren voor mijn zaak?
- Ik ben het niet eens met mijn verhuurder. Over welke zaken kan ik een procedure starten bij de Huurcommissie?
- Hoe trek ik het door mij ingediende verzoek in?
- Hoe machtig ik iemand in mijn procedure?
- Wanneer vindt er een onderzoek plaats in mijn woning?
- Hoe zeg ik het onderzoek in mijn woning af?
- Is mijn verhuurder ook aanwezig bij het onderzoek?
- Wanneer krijg ik het onderzoeksrapport thuisgestuurd?
- Ik heb een onderzoek in mijn vorige woning, ondertussen ben ik verhuisd?
- Wat is het postadres van de Huurcommissie?
- Hoeveel tijd heb ik om in verzet te gaan bij een voorzittersuitspraak?
- Hoe dien ik een klacht in over de Huurcommissie?
- Sociale huur en vrije sector
- Hoe ziet de procedure bij de Huurcommissie voor huurders en verhuurders in de vrije sector eruit?
- Voor welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de vrije sector terecht bij de Huurcommissie?
- Bij welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de sociale huur terecht bij de Huurcommissie?
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Wat zijn servicekosten?
- Waarom krijg ik als huurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Ik ben het als huurder niet eens met de afrekening servicekosten, kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb de afrekening servicekosten niet ontvangen, wat nu?
- Tot wanneer kan ik als huurder een procedure starten?
- Moet ik de huur blijven betalen als er een procedure loopt?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Waarom betaal ik een voorschot van de nutsvoorzieningen aan de verhuurder?
- Ik ben het niet eens over het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen dat mijn verhuurder vraagt. Wat nu?
- Onderhoud
- Wat is onderhoud?
- Wie is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud aan de huurwoning of kamer?
- Is het klein onderhoud altijd voor rekening van de huurder?
- De huurder heeft schade veroorzaakt. Is de reparatie voor rekening van de huurder?
- De verhuurder verricht kleine en dagelijkse reparaties. Zijn de kosten voor rekening van de huurder?
- Wat valt onder groot onderhoud?
- De inbouwapparatuur van de keuken moet gerepareerd worden. Is de reparatie voor rekening van de verhuurder?
- Er is sprake van achterstallig onderhoud en/of ernstige gebreken in de woning. Kan de huurder of verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
- Onderhoudsklachten
- Zeer ernstige gebreken (categorie A)
- Ernstige gebreken (categorie B)
- Overige ernstige gebreken (categorie C)
- Wanneer is er sprake van een ernstig gebrek in de woning?
- Wat voor soort gebreken zijn er?
- Moet de huurder of de verhuurder het gebrek in de woning verhelpen?
- Er is een onderhoudsklacht in de woning. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Kan de Huurcommissie de verhuurder verplichten om het gebrek te verhelpen?
- In hoeverre kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen?
- Wanneer gaat de tijdelijke huurverlaging in?
- De verhuurder heeft het gebrek verholpen, maar de huurder weigert de oude huurprijs te betalen. Kan de verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
- In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
- Het gebrek in de woning komt niet voor op de gebrekenlijst van de Huurcommissie. Heeft een verzoek indienen wel zin?
- Huurverlaging
- Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?
- Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
- Hoe verloopt een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs)?
- Kan ik na 6 maanden nog een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs) starten?
- Kan de Huurcommissie te veel betaalde huur terug vragen?
- Jullie stellen vast of mijn huurprijs niet te hoog is bij een nieuw contract. Kan de Huurcommissie ook gebreken verhelpen?
- Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
- Kan een huurverlaging gevolgen hebben voor mijn huurtoeslag?
- Vanaf wanneer gaat de nieuwe huurprijs in als de Huurcommissie heeft beoordeeld dat mijn aanvangshuurprijs te hoog is?
- Op grond van onderhoudsgebreken
- Wat is een onderhoudsgebrek bij de Huurcommissie?
- Kan ik als huurder bij achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. Mijn verhuurder wil onderhoud uitvoeren, wat nu?
- Heeft een reparatie door mijn verhuurder invloed op een onderzoek?
- Met hoeveel procent kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen bij ernstige onderhoudsgebreken?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. De Huurcommissie vraagt om een expertiserapport van een erkend bureau over bijvoorbeeld geluidsoverlast of technische installaties. Is dat verplicht?
- Op grond van inkomensdaling
- Huurverhoging
- Hoe verloopt de procedure bij de jaarlijkse huurverhoging?
- Hoe lang duurt een huurverhogingsprocedure?
- In welke gevallen is het zinvol om bezwaar te maken tegen huurverhoging?
- In welke situaties mag mijn verhuurder de huurprijs niet verhogen?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huurprijs verhogen?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging. Om welke redenen kan ik als huurder bezwaar maken?
- Moet ik de huurverhoging betalen tijdens de huurverhogingsprocedure?
- Mijn huurwoning heeft ernstige gebreken. Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- Wanneer is er sprake van woningverbetering?
- Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen na woningverbetering?
- Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen terwijl ik AOW-gerechtigd ben?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging van de huurprijs na woningverbetering. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Tot wanneer kan ik als huurder de Huurcommissie inschakelen als ik het niet eens ben me een huurverhoging na woningverbetering?
- All-in huurprijs en kale huurprijs
- Wat is het verschil tussen kale huur en all-inprijs?
- Kan ik de all-in huurprijs laten splitsen?
- Wat zijn de nadelen als een huurder de all-in-huurprijs betaalt?
- Wat zijn de nadelen als de verhuurder de all-inprijs vraagt?
- Kan de Huurcommissie de all-inprijs splitsen?
- Welke regels gelden er voor een voorstel tot splitsing?
- Kan ik geld terugvragen over de periode dat ik de all-in huurprijs heb betaald?
- Wanneer is mijn voorstel tot splitsen van een all-in huurprijs redelijk?
- Ik ben te laat met het starten van een procedure voor het splitsen van de all-in huurprijs, wat nu?
- Algemene procedurevragen
- Veelgestelde vragen van verhuurders
- Algemene verhuurdersvragen
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Waarom krijgt de huurder van de verhuurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Mijn huurder betaalt de afrekening servicekosten niet. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Welke kostenposten vallen niet onder servicekosten?
- De huurder is het niet eens met de afrekening servicekosten. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- De huurder heeft geen afrekening servicekosten ontvangen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Tot wanneer kunnen huurders en verhuurders een verzoek Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen indienen bij de Huurcommissie?
- Hoe kan ik als verhuurder uitstel aanvragen voor het aanleveren van de facturen?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Welke kostenposten vallen onder nutsvoorzieningen?
- Mijn huurder is het niet eens met de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen. Kan hij de Huurcommissie inschakelen?
- Onderhoud
- Huurverlaging
- Huurverhoging
- Mijn huurder betaalt de huurverhoging niet. Kan ik een procedure starten?
- Ik wil de huurprijs verhogen. Wat moet in het huurverhogingsvoorstel staan?
- U gaat niet akkoord met het bezwaar van uw huurder tegen de huurverhoging. Kunt u de Huurcommissie inschakelen?
- Mag ik de huurprijs verhogen als ik een huurwoning geschikt maak voor gehandicapten?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huur verhogen?
- Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
- Wat is de maximale huurverhoging die de verhuurder mag vragen?
- In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- De verhuurder gaat akkoord met het bezwaar van de huurder. Moet de verhuurder een nieuw huurverhogingsvoorstel sturen?
- Wat gebeurt er als de verhuurder de aanzegging direct al aangetekend naar de huurder stuurt?
- Voor huurders en verhuurders
- Vrije sector huur
- Verzet
- Wat betekent in verzet gaan?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie na een hoorzitting. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de voorzitter van de Huurcommissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
- Ik wil in verzet gaan. Hoe doe ik dat?
- Ik wil in verzet gaan. Moet ik daarvoor betalen?
- Ik ben het met meerdere uitspraken van de voorzitter van de Huurcommissie niet eens. Kan ik tegen die uitspraken in één keer in verzet gaan?
- Wat is een hoorzitting?
- Ik ben in verzet gegaan. Krijg ik een uitnodiging voor een hoorzitting?
- Ik heb een uitnodiging voor een hoorzitting gekregen, maar ik kan op dat moment niet. Wat moet ik doen?
- Ik ben in verzet gegaan. Wanneer krijg ik een uitspraak?
- In de uitspraak staat dat mijn verzet gegrond is. Wat betekent dat?
- In de uitspraak staat dat mijn verzet ongegrond is. Wat betekent dat?
- In de uitspraak staat dat de commissie ambtshalve uitspraak heeft gedaan? Wat betekent dat?
- In de uitspraak staat dat de Huurcommissie mijn verzoek opnieuw in behandeling neemt. Wat betekent dat?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik een procedure bij de kantonrechter starten?
- Tijdelijke huurcontracten
- Veelgestelde vragen van huurders
Verzet
Tijdelijke huurcontracten
- Vraag en antwoord
- Veelgestelde vragen van huurders
- Algemene procedurevragen
- Is het dragen van een mondkapje tijdens het onderzoek in mijn woning nog verplicht?
- Is een procedure bij de Huurcommissie ook in het Engels?
- Hoe staat mijn zaak ervoor? / Wanneer vindt er een onderzoek of zitting plaats?
- Waarom duurt de behandeling van mijn zaak zo lang?
- Waarom hoor ik niets over mijn zaak?
- Hoe lang duurt het voordat mijn zaak is afgehandeld?
- Hoe verloopt de procedure?
- Wanneer weet ik of het een voorzittersuitspraak wordt?
- Wie bepaalt of ik een voorzittersuitspraak krijg?
- Ik heb toch al mijn keuze doorgegeven? Waarom krijg ik dan nog een brief?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten? (copy 1)
- Ik wil toch een zitting. Kan dat?
- Waar kan ik de WOZ-waarde van mijn woning terugvinden?
- Wat is de puntentelling bij huurwoningen?
- Hoe bereken ik de maximale huurprijs van een huurwoning of kamer?
- Volgens de Huurprijscheck is mijn huurprijs te hoog. Kan de Huurcommissie mij helpen?
- Waarom krijg ik geen precies tijdstip voor het onderzoek in mijn woning?
- Hoe bereid ik mij voor op het onderzoek in mijn woning?
- Tot wanneer kan ik een zitting annuleren?
- Wat is de stand van zaken rondom mijn zitting?
- Ik ben het niet eens met de (zittings)uitspraak, wat kan ik doen?
- Is de zittingsuitspraak bindend?
- Wanneer betaal ik als huurder de leges in een procedure?
- Kan ik betaalde leges terugkrijgen?
- Hoe kan ik aanvullende informatie aanleveren voor mijn zaak?
- Ik ben het niet eens met mijn verhuurder. Over welke zaken kan ik een procedure starten bij de Huurcommissie?
- Hoe trek ik het door mij ingediende verzoek in?
- Hoe machtig ik iemand in mijn procedure?
- Wanneer vindt er een onderzoek plaats in mijn woning?
- Hoe zeg ik het onderzoek in mijn woning af?
- Is mijn verhuurder ook aanwezig bij het onderzoek?
- Wanneer krijg ik het onderzoeksrapport thuisgestuurd?
- Ik heb een onderzoek in mijn vorige woning, ondertussen ben ik verhuisd?
- Wat is het postadres van de Huurcommissie?
- Hoeveel tijd heb ik om in verzet te gaan bij een voorzittersuitspraak?
- Hoe dien ik een klacht in over de Huurcommissie?
- Sociale huur en vrije sector
- Hoe ziet de procedure bij de Huurcommissie voor huurders en verhuurders in de vrije sector eruit?
- Voor welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de vrije sector terecht bij de Huurcommissie?
- Bij welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de sociale huur terecht bij de Huurcommissie?
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Wat zijn servicekosten?
- Waarom krijg ik als huurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Ik ben het als huurder niet eens met de afrekening servicekosten, kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb de afrekening servicekosten niet ontvangen, wat nu?
- Tot wanneer kan ik als huurder een procedure starten?
- Moet ik de huur blijven betalen als er een procedure loopt?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Waarom betaal ik een voorschot van de nutsvoorzieningen aan de verhuurder?
- Ik ben het niet eens over het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen dat mijn verhuurder vraagt. Wat nu?
- Onderhoud
- Wat is onderhoud?
- Wie is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud aan de huurwoning of kamer?
- Is het klein onderhoud altijd voor rekening van de huurder?
- De huurder heeft schade veroorzaakt. Is de reparatie voor rekening van de huurder?
- De verhuurder verricht kleine en dagelijkse reparaties. Zijn de kosten voor rekening van de huurder?
- Wat valt onder groot onderhoud?
- De inbouwapparatuur van de keuken moet gerepareerd worden. Is de reparatie voor rekening van de verhuurder?
- Er is sprake van achterstallig onderhoud en/of ernstige gebreken in de woning. Kan de huurder of verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
- Onderhoudsklachten
- Zeer ernstige gebreken (categorie A)
- Ernstige gebreken (categorie B)
- Overige ernstige gebreken (categorie C)
- Wanneer is er sprake van een ernstig gebrek in de woning?
- Wat voor soort gebreken zijn er?
- Moet de huurder of de verhuurder het gebrek in de woning verhelpen?
- Er is een onderhoudsklacht in de woning. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Kan de Huurcommissie de verhuurder verplichten om het gebrek te verhelpen?
- In hoeverre kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen?
- Wanneer gaat de tijdelijke huurverlaging in?
- De verhuurder heeft het gebrek verholpen, maar de huurder weigert de oude huurprijs te betalen. Kan de verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
- In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
- Het gebrek in de woning komt niet voor op de gebrekenlijst van de Huurcommissie. Heeft een verzoek indienen wel zin?
- Huurverlaging
- Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?
- Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
- Hoe verloopt een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs)?
- Kan ik na 6 maanden nog een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs) starten?
- Kan de Huurcommissie te veel betaalde huur terug vragen?
- Jullie stellen vast of mijn huurprijs niet te hoog is bij een nieuw contract. Kan de Huurcommissie ook gebreken verhelpen?
- Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
- Kan een huurverlaging gevolgen hebben voor mijn huurtoeslag?
- Vanaf wanneer gaat de nieuwe huurprijs in als de Huurcommissie heeft beoordeeld dat mijn aanvangshuurprijs te hoog is?
- Op grond van onderhoudsgebreken
- Wat is een onderhoudsgebrek bij de Huurcommissie?
- Kan ik als huurder bij achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. Mijn verhuurder wil onderhoud uitvoeren, wat nu?
- Heeft een reparatie door mijn verhuurder invloed op een onderzoek?
- Met hoeveel procent kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen bij ernstige onderhoudsgebreken?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. De Huurcommissie vraagt om een expertiserapport van een erkend bureau over bijvoorbeeld geluidsoverlast of technische installaties. Is dat verplicht?
- Op grond van inkomensdaling
- Huurverhoging
- Hoe verloopt de procedure bij de jaarlijkse huurverhoging?
- Hoe lang duurt een huurverhogingsprocedure?
- In welke gevallen is het zinvol om bezwaar te maken tegen huurverhoging?
- In welke situaties mag mijn verhuurder de huurprijs niet verhogen?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huurprijs verhogen?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging. Om welke redenen kan ik als huurder bezwaar maken?
- Moet ik de huurverhoging betalen tijdens de huurverhogingsprocedure?
- Mijn huurwoning heeft ernstige gebreken. Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- Wanneer is er sprake van woningverbetering?
- Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen na woningverbetering?
- Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen terwijl ik AOW-gerechtigd ben?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging van de huurprijs na woningverbetering. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Tot wanneer kan ik als huurder de Huurcommissie inschakelen als ik het niet eens ben me een huurverhoging na woningverbetering?
- All-in huurprijs en kale huurprijs
- Wat is het verschil tussen kale huur en all-inprijs?
- Kan ik de all-in huurprijs laten splitsen?
- Wat zijn de nadelen als een huurder de all-in-huurprijs betaalt?
- Wat zijn de nadelen als de verhuurder de all-inprijs vraagt?
- Kan de Huurcommissie de all-inprijs splitsen?
- Welke regels gelden er voor een voorstel tot splitsing?
- Kan ik geld terugvragen over de periode dat ik de all-in huurprijs heb betaald?
- Wanneer is mijn voorstel tot splitsen van een all-in huurprijs redelijk?
- Ik ben te laat met het starten van een procedure voor het splitsen van de all-in huurprijs, wat nu?
- Algemene procedurevragen
- Veelgestelde vragen van verhuurders
- Algemene verhuurdersvragen
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Waarom krijgt de huurder van de verhuurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Mijn huurder betaalt de afrekening servicekosten niet. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Welke kostenposten vallen niet onder servicekosten?
- De huurder is het niet eens met de afrekening servicekosten. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- De huurder heeft geen afrekening servicekosten ontvangen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Tot wanneer kunnen huurders en verhuurders een verzoek Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen indienen bij de Huurcommissie?
- Hoe kan ik als verhuurder uitstel aanvragen voor het aanleveren van de facturen?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Welke kostenposten vallen onder nutsvoorzieningen?
- Mijn huurder is het niet eens met de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen. Kan hij de Huurcommissie inschakelen?
- Onderhoud
- Huurverlaging
- Huurverhoging
- Mijn huurder betaalt de huurverhoging niet. Kan ik een procedure starten?
- Ik wil de huurprijs verhogen. Wat moet in het huurverhogingsvoorstel staan?
- U gaat niet akkoord met het bezwaar van uw huurder tegen de huurverhoging. Kunt u de Huurcommissie inschakelen?
- Mag ik de huurprijs verhogen als ik een huurwoning geschikt maak voor gehandicapten?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huur verhogen?
- Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
- Wat is de maximale huurverhoging die de verhuurder mag vragen?
- In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- De verhuurder gaat akkoord met het bezwaar van de huurder. Moet de verhuurder een nieuw huurverhogingsvoorstel sturen?
- Wat gebeurt er als de verhuurder de aanzegging direct al aangetekend naar de huurder stuurt?
- Voor huurders en verhuurders
- Vrije sector huur
- Verzet
- Wat betekent in verzet gaan?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie na een hoorzitting. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de voorzitter van de Huurcommissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
- Ik wil in verzet gaan. Hoe doe ik dat?
- Ik wil in verzet gaan. Moet ik daarvoor betalen?
- Ik ben het met meerdere uitspraken van de voorzitter van de Huurcommissie niet eens. Kan ik tegen die uitspraken in één keer in verzet gaan?
- Wat is een hoorzitting?
- Ik ben in verzet gegaan. Krijg ik een uitnodiging voor een hoorzitting?
- Ik heb een uitnodiging voor een hoorzitting gekregen, maar ik kan op dat moment niet. Wat moet ik doen?
- Ik ben in verzet gegaan. Wanneer krijg ik een uitspraak?
- In de uitspraak staat dat mijn verzet gegrond is. Wat betekent dat?
- In de uitspraak staat dat mijn verzet ongegrond is. Wat betekent dat?
- In de uitspraak staat dat de commissie ambtshalve uitspraak heeft gedaan? Wat betekent dat?
- In de uitspraak staat dat de Huurcommissie mijn verzoek opnieuw in behandeling neemt. Wat betekent dat?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik tegen die uitspraak in verzet gaan?
- Ik ben het niet eens met de uitspraak van de commissie. Kan ik een procedure bij de kantonrechter starten?
- Tijdelijke huurcontracten
- Veelgestelde vragen van huurders