- Home
- FAQ
- Veelgestelde vragen van huurders
- Huurverlaging
- Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
- Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
- FAQ
- Veelgestelde vragen van huurders
- Algemene procedurevragen
- Is een procedure bij de Huurcommissie ook in het Engels?
- Hoe staat mijn zaak ervoor? / Wanneer vindt er een onderzoek of zitting plaats?
- Waarom duurt de behandeling van mijn zaak zo lang?
- Waarom hoor ik niets over mijn zaak?
- Hoe lang duurt het voordat mijn zaak is afgehandeld?
- Hoe verloopt de procedure?
- Wanneer weet ik of het een voorzittersuitspraak wordt?
- Wie bepaalt of ik een voorzittersuitspraak krijg?
- Ik heb toch al mijn keuze doorgegeven? Waarom krijg ik dan nog een brief?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten? (copy 1)
- Ik wil toch een zitting. Kan dat?
- Waar kan ik de WOZ-waarde van mijn woning terugvinden?
- Wat is de puntentelling bij huurwoningen?
- Hoe bereken ik de maximale huurprijs van een huurwoning of kamer?
- Volgens de Huurprijscheck is mijn huurprijs te hoog. Kan de Huurcommissie mij helpen?
- Waarom krijg ik geen precies tijdstip voor het onderzoek in mijn woning?
- Hoe bereid ik mij voor op het onderzoek in mijn woning?
- Tot wanneer kan ik een zitting annuleren?
- Wat is de stand van zaken rondom mijn zitting?
- Ik ben het niet eens met de (zittings)uitspraak, wat kan ik doen?
- Is de zittingsuitspraak bindend?
- Wanneer betaal ik als huurder de leges in een procedure?
- Kan ik betaalde leges terugkrijgen?
- Hoe kan ik aanvullende informatie aanleveren voor mijn zaak?
- Ik ben het niet eens met mijn verhuurder. Over welke zaken kan ik een procedure starten bij de Huurcommissie?
- Hoe trek ik het door mij ingediende verzoek in?
- Hoe machtig ik iemand in mijn procedure?
- Wanneer vindt er een onderzoek plaats in mijn woning?
- Hoe zeg ik het onderzoek in mijn woning af?
- Is mijn verhuurder ook aanwezig bij het onderzoek?
- Wanneer krijg ik het onderzoeksrapport thuisgestuurd?
- Ik heb een onderzoek in mijn vorige woning, ondertussen ben ik verhuisd?
- Wat is het postadres van de Huurcommissie?
- Hoeveel tijd heb ik om in verzet te gaan bij een voorzittersuitspraak?
- Hoe dien ik een klacht in over de Huurcommissie?
- Sociale huur en vrije sector
- Hoe ziet de procedure bij de Huurcommissie voor huurders en verhuurders in de vrije sector eruit?
- Voor welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de vrije sector terecht bij de Huurcommissie?
- Bij welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de sociale huur terecht bij de Huurcommissie?
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Wat zijn servicekosten?
- Waarom krijg ik als huurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Ik ben het als huurder niet eens met de afrekening servicekosten, kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb de afrekening servicekosten niet ontvangen, wat nu?
- Tot wanneer kan ik als huurder een procedure starten?
- Moet ik de huur blijven betalen als er een procedure loopt?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Waarom betaal ik een voorschot van de nutsvoorzieningen aan de verhuurder?
- Ik ben het niet eens over het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen dat mijn verhuurder vraagt. Wat nu?
- Onderhoud
- Wat is onderhoud?
- Wie is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud aan de huurwoning of kamer?
- Is het klein onderhoud altijd voor rekening van de huurder?
- De huurder heeft schade veroorzaakt. Is de reparatie voor rekening van de huurder?
- De verhuurder verricht kleine en dagelijkse reparaties. Zijn de kosten voor rekening van de huurder?
- Wat valt onder groot onderhoud?
- De inbouwapparatuur van de keuken moet gerepareerd worden. Is de reparatie voor rekening van de verhuurder?
- Er is sprake van achterstallig onderhoud en/of ernstige gebreken in de woning. Kan de huurder of verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
- Huurverlaging
- Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?
- Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
- Hoe verloopt een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs)?
- Kan ik na 6 maanden nog een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs) starten?
- Kan de Huurcommissie te veel betaalde huur terug vragen?
- Jullie stellen vast of mijn huurprijs niet te hoog is bij een nieuw contract. Kan de Huurcommissie ook gebreken verhelpen?
- Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
- Kan een huuverlaging gevolgen hebben voor mijn huurtoeslag?
- Vanaf wanneer gaat de nieuwe huurprijs in als de Huurcommissie heeft beoordeeld dat mijn aanvangshuurprijs te hoog is?
- Op grond van onderhoudsgebreken
- Wat is een onderhoudsgebrek bij de Huurcommissie?
- Kan ik als huurder bij achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. Mijn verhuurder wil onderhoud uitvoeren, wat nu?
- Heeft een reparatie door mijn verhuurder invloed op een onderzoek?
- Met hoeveel procent kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen bij ernstige onderhoudsgebreken?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. De Huurcommissie vraagt om een expertiserapport van een erkend bureau over bijvoorbeeld geluidsoverlast of technische installaties. Is dat verplicht?
- Op grond van inkomensdaling
- Huurverhoging
- Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
- Hoe verloopt de procedure bij de jaarlijkse huurverhoging?
- Hoe lang duurt een huurverhogingsprocedure?
- In welke gevallen is het zinvol om bezwaar te maken tegen huurverhoging?
- In welke situaties mag mijn verhuurder de huurprijs niet verhogen?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huurprijs verhogen?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging. Om welke redenen kan ik als huurder bezwaar maken?
- Moet ik de huurverhoging betalen tijdens de huurverhogingsprocedure?
- Mijn huurwoning heeft ernstige gebreken. Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- Wanneer is er sprake van woningverbetering?
- Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen na woningverbetering?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging van de huurprijs na woningverbetering. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Tot wanneer kan ik als huurder de Huurcommissie inschakelen als ik het niet eens ben me een huurverhoging na woningverbetering?
- All-in huurprijs en kale huurprijs
- Wat is het verschil tussen kale huur en all-inprijs?
- Kan ik de all-in huurprijs laten splitsen?
- Wat zijn de nadelen als een huurder de all-in-huurprijs betaalt?
- Wat zijn de nadelen als de verhuurder de all-inprijs vraagt?
- Kan de Huurcommissie de all-inprijs splitsen?
- Welke regels gelden er voor een voorstel tot splitsing?
- Kan ik geld terugvragen over de periode dat ik de all-in huurprijs heb betaald?
- Wanneer is mijn voorstel tot splitsen van een all-in huurprijs redelijk?
- Ik ben te laat met het starten van een procedure voor het splitsen van de all-in huurprijs, wat nu?
- Algemene procedurevragen
- Veelgestelde vragen van verhuurders
- Algemene verhuurdersvragen
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Waarom krijgt de huurder van de verhuurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Mijn huurder betaalt de afrekening servicekosten niet. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Welke kostenposten vallen niet onder servicekosten?
- De huurder is het niet eens met de afrekening servicekosten. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- De huurder heeft geen afrekening servicekosten ontvangen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Tot wanneer kunnen huurders en verhuurders een verzoek Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen indienen bij de Huurcommissie?
- Hoe kan ik als verhuurder uitstel aanvragen voor het aanleveren van de facturen?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Welke kostenposten vallen onder nutsvoorzieningen?
- De huurder is het niet eens met de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Onderhoud
- Huurverlaging
- Huurverhoging
- Wanneer moet ik mijn huurder een huurverhogingsvoorstel doen?
- Mijn huurder betaalt de huurverhoging niet. Kan ik een procedure starten?
- Ik wil de huurprijs verhogen. Wat moet in het huurverhogingsvoorstel staan?
- U gaat niet akkoord met het bezwaar van uw huurder tegen de huurverhoging. Kunt u de Huurcommissie inschakelen?
- Mag ik de huurprijs verhogen als ik een huurwoning geschikt maak voor gehandicapten?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huur verhogen?
- Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
- Wat is de maximale huurverhoging die de verhuurder mag vragen?
- In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- De verhuurder gaat akkoord met het bezwaar van de huurder. Moet de verhuurder een nieuw huurverhogingsvoorstel sturen?
- Wat gebeurt er als de verhuurder de aanzegging direct al aangetekend naar de huurder stuurt?
- Veelgestelde vragen van huurders
Een onderzoeker maakt de puntentelling van uw woning. Daarna beoordeelt hij of de afgesproken kale huurprijs niet hoger is dan de maximale huurprijs volgens de punten. Tijdens deze procedure kan de onderzoeker ook kijken naar de onderhoudsgebreken die er al waren bij het ondertekenen van uw huurovereenkomst. Als de woning ernstige gebreken heeft, kan de Huurcommissie beslissen de huurprijs tijdelijk (verder) te verlagen tot een percentage van de huurprijs. Meer informatie daarover vindt u op de pagina Onderhoud en gebreken.
- FAQ
- Veelgestelde vragen van huurders
- Algemene procedurevragen
- Is een procedure bij de Huurcommissie ook in het Engels?
- Hoe staat mijn zaak ervoor? / Wanneer vindt er een onderzoek of zitting plaats?
- Waarom duurt de behandeling van mijn zaak zo lang?
- Waarom hoor ik niets over mijn zaak?
- Hoe lang duurt het voordat mijn zaak is afgehandeld?
- Hoe verloopt de procedure?
- Wanneer weet ik of het een voorzittersuitspraak wordt?
- Wie bepaalt of ik een voorzittersuitspraak krijg?
- Ik heb toch al mijn keuze doorgegeven? Waarom krijg ik dan nog een brief?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten?
- Wanneer kan ik een voorzittersuitspraak verwachten? (copy 1)
- Ik wil toch een zitting. Kan dat?
- Waar kan ik de WOZ-waarde van mijn woning terugvinden?
- Wat is de puntentelling bij huurwoningen?
- Hoe bereken ik de maximale huurprijs van een huurwoning of kamer?
- Volgens de Huurprijscheck is mijn huurprijs te hoog. Kan de Huurcommissie mij helpen?
- Waarom krijg ik geen precies tijdstip voor het onderzoek in mijn woning?
- Hoe bereid ik mij voor op het onderzoek in mijn woning?
- Tot wanneer kan ik een zitting annuleren?
- Wat is de stand van zaken rondom mijn zitting?
- Ik ben het niet eens met de (zittings)uitspraak, wat kan ik doen?
- Is de zittingsuitspraak bindend?
- Wanneer betaal ik als huurder de leges in een procedure?
- Kan ik betaalde leges terugkrijgen?
- Hoe kan ik aanvullende informatie aanleveren voor mijn zaak?
- Ik ben het niet eens met mijn verhuurder. Over welke zaken kan ik een procedure starten bij de Huurcommissie?
- Hoe trek ik het door mij ingediende verzoek in?
- Hoe machtig ik iemand in mijn procedure?
- Wanneer vindt er een onderzoek plaats in mijn woning?
- Hoe zeg ik het onderzoek in mijn woning af?
- Is mijn verhuurder ook aanwezig bij het onderzoek?
- Wanneer krijg ik het onderzoeksrapport thuisgestuurd?
- Ik heb een onderzoek in mijn vorige woning, ondertussen ben ik verhuisd?
- Wat is het postadres van de Huurcommissie?
- Hoeveel tijd heb ik om in verzet te gaan bij een voorzittersuitspraak?
- Hoe dien ik een klacht in over de Huurcommissie?
- Sociale huur en vrije sector
- Hoe ziet de procedure bij de Huurcommissie voor huurders en verhuurders in de vrije sector eruit?
- Voor welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de vrije sector terecht bij de Huurcommissie?
- Bij welke onderwerpen kunnen huurders en verhuurders in de sociale huur terecht bij de Huurcommissie?
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Wat zijn servicekosten?
- Waarom krijg ik als huurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Ik ben het als huurder niet eens met de afrekening servicekosten, kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb de afrekening servicekosten niet ontvangen, wat nu?
- Tot wanneer kan ik als huurder een procedure starten?
- Moet ik de huur blijven betalen als er een procedure loopt?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Waarom betaal ik een voorschot van de nutsvoorzieningen aan de verhuurder?
- Ik ben het niet eens over het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen dat mijn verhuurder vraagt. Wat nu?
- Onderhoud
- Wat is onderhoud?
- Wie is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud aan de huurwoning of kamer?
- Is het klein onderhoud altijd voor rekening van de huurder?
- De huurder heeft schade veroorzaakt. Is de reparatie voor rekening van de huurder?
- De verhuurder verricht kleine en dagelijkse reparaties. Zijn de kosten voor rekening van de huurder?
- Wat valt onder groot onderhoud?
- De inbouwapparatuur van de keuken moet gerepareerd worden. Is de reparatie voor rekening van de verhuurder?
- Er is sprake van achterstallig onderhoud en/of ernstige gebreken in de woning. Kan de huurder of verhuurder de Huurcommissie inschakelen?
- Huurverlaging
- Wanneer kan ik huurverlaging aanvragen?
- Op grond van huurprijs bij nieuw huurcontract
- Hoe verloopt een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs)?
- Kan ik na 6 maanden nog een procedure Huurprijs bij een nieuw contract (Toetsing aanvangshuurprijs) starten?
- Kan de Huurcommissie te veel betaalde huur terug vragen?
- Jullie stellen vast of mijn huurprijs niet te hoog is bij een nieuw contract. Kan de Huurcommissie ook gebreken verhelpen?
- Op welke manier toetst de Huurcommissie de kale huurprijs?
- Kan een huuverlaging gevolgen hebben voor mijn huurtoeslag?
- Vanaf wanneer gaat de nieuwe huurprijs in als de Huurcommissie heeft beoordeeld dat mijn aanvangshuurprijs te hoog is?
- Op grond van onderhoudsgebreken
- Wat is een onderhoudsgebrek bij de Huurcommissie?
- Kan ik als huurder bij achterstallig onderhoud of ernstige gebreken in de woning de Huurcommissie inschakelen?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. Mijn verhuurder wil onderhoud uitvoeren, wat nu?
- Heeft een reparatie door mijn verhuurder invloed op een onderzoek?
- Met hoeveel procent kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen bij ernstige onderhoudsgebreken?
- Ik heb om huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken gevraagd. De Huurcommissie vraagt om een expertiserapport van een erkend bureau over bijvoorbeeld geluidsoverlast of technische installaties. Is dat verplicht?
- Op grond van inkomensdaling
- Huurverhoging
- Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
- Hoe verloopt de procedure bij de jaarlijkse huurverhoging?
- Hoe lang duurt een huurverhogingsprocedure?
- In welke gevallen is het zinvol om bezwaar te maken tegen huurverhoging?
- In welke situaties mag mijn verhuurder de huurprijs niet verhogen?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huurprijs verhogen?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging. Om welke redenen kan ik als huurder bezwaar maken?
- Moet ik de huurverhoging betalen tijdens de huurverhogingsprocedure?
- Mijn huurwoning heeft ernstige gebreken. Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- Wanneer is er sprake van woningverbetering?
- Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen na woningverbetering?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Ik ben het niet eens met de huurverhoging van de huurprijs na woningverbetering. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Tot wanneer kan ik als huurder de Huurcommissie inschakelen als ik het niet eens ben me een huurverhoging na woningverbetering?
- All-in huurprijs en kale huurprijs
- Wat is het verschil tussen kale huur en all-inprijs?
- Kan ik de all-in huurprijs laten splitsen?
- Wat zijn de nadelen als een huurder de all-in-huurprijs betaalt?
- Wat zijn de nadelen als de verhuurder de all-inprijs vraagt?
- Kan de Huurcommissie de all-inprijs splitsen?
- Welke regels gelden er voor een voorstel tot splitsing?
- Kan ik geld terugvragen over de periode dat ik de all-in huurprijs heb betaald?
- Wanneer is mijn voorstel tot splitsen van een all-in huurprijs redelijk?
- Ik ben te laat met het starten van een procedure voor het splitsen van de all-in huurprijs, wat nu?
- Algemene procedurevragen
- Veelgestelde vragen van verhuurders
- Algemene verhuurdersvragen
- Servicekosten en nutsvoorzieningen
- Waarom krijgt de huurder van de verhuurder een afrekening van de servicekosten?
- Welke kostenposten vallen onder servicekosten?
- Mijn huurder betaalt de afrekening servicekosten niet. Kan ik de Huurcommissie inschakelen?
- Welke kostenposten vallen niet onder servicekosten?
- De huurder is het niet eens met de afrekening servicekosten. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- De huurder heeft geen afrekening servicekosten ontvangen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Tot wanneer kunnen huurders en verhuurders een verzoek Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen indienen bij de Huurcommissie?
- Hoe kan ik als verhuurder uitstel aanvragen voor het aanleveren van de facturen?
- Wat zijn nutsvoorzieningen?
- Welke kostenposten vallen onder nutsvoorzieningen?
- De huurder is het niet eens met de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag nutsvoorzieningen. Kan de huurder de Huurcommissie inschakelen?
- Onderhoud
- Huurverlaging
- Huurverhoging
- Wanneer moet ik mijn huurder een huurverhogingsvoorstel doen?
- Mijn huurder betaalt de huurverhoging niet. Kan ik een procedure starten?
- Ik wil de huurprijs verhogen. Wat moet in het huurverhogingsvoorstel staan?
- U gaat niet akkoord met het bezwaar van uw huurder tegen de huurverhoging. Kunt u de Huurcommissie inschakelen?
- Mag ik de huurprijs verhogen als ik een huurwoning geschikt maak voor gehandicapten?
- Hoe berekent de Huurcommissie of de huurverhoging na woningverbetering klopt?
- Hoe hoog mag de huurverhoging na woningverbetering maximaal zijn?
- Hoe vaak mag de verhuurder de huur verhogen?
- Wat is het verschil tussen de jaarlijkse huurverhoging en de inkomensafhankelijke huurverhoging?
- Wat is de maximale huurverhoging die de verhuurder mag vragen?
- In welke situaties mag de verhuurder de jaarlijkse huurverhoging niet doorvoeren?
- Is een lager inkomen door de coronacrisis van invloed op de huurverhoging?
- De verhuurder gaat akkoord met het bezwaar van de huurder. Moet de verhuurder een nieuw huurverhogingsvoorstel sturen?
- Wat gebeurt er als de verhuurder de aanzegging direct al aangetekend naar de huurder stuurt?
- Veelgestelde vragen van huurders