Jaarafrekening servicekosten beoordelen

Ik vind mijn jaarafrekening van de servicekosten te hoog 

Woont u in een sociale huurwoning? En bent u het niet eens met de jaarafrekening van de servicekosten? Op deze pagina leest u wat u kunt doen. 

  1. Lees eerst wat servicekosten zijn en wanneer u uw jaarafrekening krijgt.
  2. Heeft u geen jaarafrekening ontvangen? Vraag deze dan eerst op bij uw verhuurder. 
  3. Bent u het niet eens met uw jaarafrekening? Vraag uw verhuurder dan eerst om de jaarafrekening aan te passen. 
  4. Wil uw verhuurder de jaarafrekening niet aanpassen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Heeft u geen jaarafrekening ontvangen? 

Uw verhuurder is verplicht om u elk jaar vóór 1 juli een jaarafrekening te sturen over het jaar ervoor. Heeft u op 1 juli nog geen jaarafrekening ontvangen? Vraag de jaarafrekening dan eerst schriftelijk op bij uw verhuurder. 

  • Heeft u de jaarafrekening na 3 weken nog niet ontvangen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 
  • Ontvangt u de jaarafrekening alsnog en bent u het niet eens met het bedrag? Vraag uw verhuurder dan eerst om de jaarafrekening aan te passen. 

Hoe vraag ik mijn verhuurder om de jaarafrekening servicekosten aan te passen? 

Stuur een e-mail of brief naar uw verhuurder. Schrijf daarin met welke kostenposten van de jaarafrekening u het niet eens bent. 

Wat gebeurt er nadat u de e-mail of brief heeft verstuurd? 

De verhuurder heeft 3 weken de tijd om te reageren. Hij kan bijvoorbeeld uitleg geven over de jaarafrekening. Of laten weten dat hij de jaarafrekening aanpast. Komt u er samen niet uit? Of reageert hij niet op uw brief? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Hoe schakelt u de Huurcommissie in? 

Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Afrekening servicekosten (huurder) in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie de hoogte van de jaarafrekening servicekosten te beoordelen. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Bel dan gratis naar het klantcontactcentrum van de Huurcommissie: 0800-4887243 (belt u vanuit het buitenland, toets in +31 070 375 42 00. U betaalt normale belkosten). Of mail met een van onze medewerkers. 

]Wanneer stuurt u het formulier op? 

U heeft 2 jaar de tijd. Wilt u bijvoorbeeld dat de Huurcommissie uw jaarafrekening 2020 bekijkt? Dan kunt u het online formulier tot en met 30 juni 2023 insturen.

Jaar

Uiterste datum waarop uw verhuurder de jaarafrekening moet sturen

Laatste dag waarop u het online formulier naar de HC kunt insturen

2020 30 juni 2021 30 juni 2023
2021 30 juni 2022 30 juni 2024
2022 30 juni 2023 30 juni 2025

Wij vragen de verhuurder om informatie 

Wij onderzoeken of de hoogte van de servicekosten juist is. Wij vragen de verhuurder om informatie over de kosten waar u het niet over eens bent en de afspraken daarover in het huurcontract. De verhuurder krijgt 3 weken de tijd om alle informatie aan ons op te sturen. Als de verhuurder iets meer tijd vraagt, krijgt hij nog 3 weken extra. Reageert de verhuurder niet op tijd? Of levert hij onjuiste informatie aan? Dan bepalen wij het bedrag. 

Wat kunt u verwachten van een uitspraak over de jaarafrekening? 

Nadat wij de hoogte van de servicekosten hebben berekend, ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak. U en uw verhuurder moeten zich houden aan deze uitspraak. 

  • Blijkt dat de jaarafrekening klopt? Dan moet u het bedrag van de jaarafrekening betalen. 
  • Is de jaarafrekening niet juist? Dan stellen wij de juiste hoogte van de servicekosten vast. In onze uitspraak staat met welk bedrag de jaarafrekening omlaag gaat. 

Zelf geld terugvragen aan verhuurder 

Betekent onze uitspraak dat u te veel servicekosten heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.