Hoe schakel ik de Huurcommissie in bij Wohv-geschil?

Heeft u een verschil van mening over het overleg met uw verhuurder? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u als huurdersorganisatie of bewonerscommissie de Huurcommissie inschakelen. U start een procedure. Hier leest u hoe u dat doet.

Wanneer kunt u een procedure starten?

Bent u van mening dat de regels voor het overleg tussen huurder en verhuurder niet goed zijn gevolgd? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Bijvoorbeeld als u het niet eens bent met:
•    de manier waarop de verhuurder uw huurdersorganisatie heeft geïnformeerd en met u heeft overlegd;
•    de manier waarop de verhuurder reageert op een advies van uw huurdersorganisatie;
•    de vergoeding van de kosten door de verhuurder.

Hoe start u een procedure?

U schakelt de Huurcommissie in door het formulier Wohv-geschil in te sturen.

Wie kan een procedure starten?

Beide partijen kunnen een procedure starten:
•    Huurdersorganisaties en bewonerscommissies.
•    Woningcorporaties en andere verhuurders met 25 of meer woningen.

Belangrijk om te weten: de procedure voor Wohv-geschillen is anders dan bij andere soorten meningsverschillen tussen huurder en verhuurder. Als u als huurdersorganisatie een procedure start, kunt u:
•    niet kiezen voor bemiddeling;
•    niet kiezen voor een voorzittersuitspraak;
•    uw verzoekschrift niet meer intrekken.

Lees ook wat er gebeurt nadat u de Huurcommissie heeft ingeschakeld.