Hoe schakel ik de Huurcommissie in bij gebreken aan mijn huurwoning?

Repareert uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet? Of reageert hij niet op uw brief? Bij ernstige gebreken kunt u de Huurcommissie vragen om de huurprijs te verlagen. Hier leest u hoe u dat doet.

Alleen huurverlaging bij ernstige gebreken

De Huurcommissie verlaagt de huurprijs alleen als de gebreken ernstig zijn. In het Gebrekenboek kunt u opzoeken of uw klacht voorkomt en hoeveel huurverlaging hiervoor geldt.

Wat voor soort gebreken zijn er?

Er zijn 3 soorten gebreken waarbij u de Huurcommissie kan inschakelen. Hier vindt u enkele voorbeelden:

  • Zeer ernstige gebreken (categorie A). Bijvoorbeeld:

- geen daglicht in de woning;
- geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer;
- geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen.

  • Ernstige gebreken (categorie B). Bijvoorbeeld:

- ernstige schimmel en houtrot;
- ernstige lekkage door regen;
- geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen;
- verzakte of scheefstaande buitenmuren.

  • Overige ernstige gebreken (categorie C). Bijvoorbeeld:

- ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie;
- verwarming die onvoldoende verwarmt;
- slechte geluidsisolatie van binnenmuren, vloeren of plafonds;
- ernstige lekkage van leidingen;
- onvoldoende daglicht in de woonkamer.

Een complete lijst van alle gebreken vindt u in het Gebrekenboek.

Hoe start u een procedure?

U schakelt de Huurcommissie in door het formulier Huurverlaging bij onderhoudsgebreken in te sturen.

Wanneer stuurt u het formulier op?

U kunt dit formulier pas insturen nadat u de gebreken per brief heeft gemeld aan uw verhuurder. Daarna heeft uw verhuurder 6 weken de tijd om uw woning te repareren. Daarna kunt u bij de Huurcommissie om tijdelijke huurverlaging vragen.

Lees ook wat er gebeurt nadat u ons heeft ingeschakeld.