Mijn huurprijs gaat omhoog nadat mijn woning is verbeterd. Hoe zit dat?

Heeft uw verhuurder uw woning verbeterd? Dan kan hij de huurprijs verhogen. Bij welke verbeteringen mag dat? En wat kunt u doen als u en uw verhuurder het niet eens zijn over de huurverhoging?

Wat is woningverbetering?

Woningverbetering is het veranderen van uw woning waardoor u met meer plezier en gemak kunt wonen. Bijvoorbeeld:

  • een nieuwe badkamer of een tweede toilet;
  • dubbel glas of isolatie van de gevel;
  • zonnepanelen;
  • de aanleg van centrale verwarming (cv) of het vervangen van een oude cv-ketel door een hr-ketel.

Wat is géén woningverbetering?

Als uw verhuurder iets vervangt of repareert, is dat geen woningverbetering. Dan gaat het om (groot) onderhoud. Bijvoorbeeld:

  • het schilderen van de kozijnen;
  • het repareren of vervangen van het dak of de dakgoten;
  • het vervangen van kozijnen.

Meer informatie over het verschil tussen woningverbetering, onderhoud en renovatie vindt u op de website van Rijksoverheid.nl. Daar vindt u ook informatie over huurverhoging als uw verhuurder uw woning geschikt maakt voor gehandicapten.

Wat zijn de regels bij huurverhoging na woningverbetering?

Uw verhuurder mag de huurprijs alleen verhogen als:

  • u vooraf toestemming heeft gegeven voor de woningverbetering. Of als minimaal 70% van de bewoners van het complex waar u woont met de renovatie heeft ingestemd.
  • de verbetering meer comfort biedt dan de oude situatie.
  • de nieuwe huurprijs niet hoger is dan de maximale huurprijs. De maximale huurprijs hangt af van de puntentelling van de woning. Let op: dit geldt alleen voor sociale huurwoningen.

Meer informatie over de regels vindt u in het Beleidsboek huurverhoging na woningverbetering.

Als u het niet eens bent met de huurverhoging

Bent u het niet eens met uw verhuurder over de huurverhoging? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Ook de verhuurder kan een procedure starten.