Hoe zit een procedure bij de huurcommissie in elkaar?

Wilt u de Huurcommissie inschakelen, omdat u het niet eens bent met uw verhuurder of huurder? Lees hier welke onderdelen een procedure heeft.

Hoe zit een procedure in elkaar?

Een procedure bij de Huurcommissie bestaat uit:

Wat kost een procedure?

Een procedure bij de Huurcommissie kost geld. Soms krijgt u dat geld terug. Of een deel daarvan.

Lees meer over de kosten.

Hoe lang duurt een procedure?

Een procedure duurt meestal een aantal maanden. De laatste tijd schakelen veel mensen de Huurcommissie in. Daardoor duurt het langer voordat we met uw vraag of probleem aan de slag kunnen. We proberen u zo snel mogelijk te laten weten hoe ver we met uw zaak zijn. Een procedure loopt makkelijker op deze manier:

  • Stuur ons meteen alle informatie die we nodig hebben. Kijk daarvoor op het formulier.
  • Verandert uw adres of uw telefoonnummer? Laat het ons meteen weten.
  • Komen we voor onderzoek in de woning? Zorg dat u er bent.

Procedure in het Nederlands

De Huurcommissie behandelt uw zaak in de Nederlandse taal. Wij vragen u daarom om uw verzoekschrift en documenten in het Nederlands op te sturen.

Spreek u niet goed Nederlands of heeft u moeite met het schrijven van de Nederlandse taal? Vraag dan bijvoorbeeld familie of buren  om u te helpen met het invullen van het verzoekschrift. U kunt ook hulp vragen bij het Juridisch Loket, een huurteam of het wijkcentrum bij u in de buurt.  

Belangrijk om te weten:
Gaat u verhuizen? Lees wat u moet doen.