Onderzoek in de woonruimte

Een onderzoek in uw woning. Wat houdt dat in? 

Tijdens een procedure kan een van onze onderzoekers komen kijken in uw woning. Hier leest u wat dat betekent voor de huurder en de verhuurder. En hoe zo'n onderzoek in zijn werk gaat. 

Voice-over:

Beeld titel: Het woning onderzoek.

Karin:

Ik ben Karin Verbeek. Ik werk al 34 jaar voor de huurcommissie.

Ik ben onderzoeker bij de Huurcommissie en vandaag gaan we op bezoek bij een huurder die een verzoek heeft ingediend met een gebreken melding.

We doen ongeveer 3000 huisbezoeken per jaar.

De klachten die we binnenkrijg zijn vocht-, schimmel-, tochtklachten. En daarnaast doen we ook de puntentelling voor als huurder zijn huurprijs wil toetsen bij aanvang van zijn huurovereenkomst.

Voice-over:

Beeldtitel: Waar kijkt de onderzoeker naar bij een klacht over de huurprijs?

Karin:

Huurprijs wordt bepaald door de maximale huurprijs vast te stellen door middel van een puntentelling. De onderzoeker die meet in de woonruimte alle vertrekken op en de aanwezigheid van bijvoorbeeld wastafel, inbouwapparatuur, douche.

Dat heeft allemaal vaste punten en aan de hand van dat aantal punten wat daaruit komt, wordt de maximale huurprijs vastgesteld.

De Huurcommissie is een onpartijdige en onafhankelijke organisatie die er zowel voor de huurder als verhuurder is.

Er zijn nog andere onderdelen die meespelen, zoals de WOZ waarde, de energieindex, gehandicaptenvoorzieningen en ook of het een rijksmonument of gemeentelijk monument betreft.

Als we zien dat de zaken niet goed gaan in de huursector, dan wijzen we onze opdrachtgever, het ministerie van Binnenlandse Zaken, daarop. We zitten niet stil en we blijven in beweging.

Het leukste van mijn baan vind ik dat ik mensen help waar ze recht op hebben. Voor zowel huurders als verhuurders. Op onze website kun je terecht voor informatie over het puntensysteem en wat wel en niet telt als een gebrek.

Voice-over:

Beeldtitel: Wilt u meer weten? Kijk op www.huurcommissie.nl

U bent huurder. Moet u thuis zijn bij het onderzoek?  

U krijgt ongeveer 2 weken van tevoren een brief over het onderzoek bij u thuis. Daarin staat op welke dag en tijd onze onderzoeker bij u langs komt. U moet thuis zijn om de deur open te doen. 

De datum komt niet uit. Wat kunt u doen? 

Kunt u echt niet thuis zijn? Regel dan iemand anders die ons kan binnenlaten. Kan niemand anders de deur open doen? Bel dan zo snel mogelijk 088 - 1 600 300 (lokaal tarief) om het onderzoek te verzetten. Dat kan op zijn laatst een week voor de datum van het onderzoek. 
Wij plannen een nieuwe datum. Dat kan maar één keer. 

U bent verhuurder. Mag u aanwezig zijn bij het onderzoek?  

Ja, dat mag. Wilt u als verhuurder bij het onderzoek aanwezig zijn? Geef dit op zijn laatst 2 werkdagen voor de datum van het onderzoek aan ons door. De huurder kan ons wel laten weten dat hij niet wil dat u bij het onderzoek aanwezig bent. 
U kunt ook aangeven of u voor of na het onderzoek telefonisch contact met de onderzoeker wilt. 

Heeft u extra informatie? 

Wilt u nog informatie sturen die de onderzoeker vooraf moet bekijken? Dat kan op zijn laatst 5 werkdagen voor het onderzoek. Log in op MijnHuurcommissie en stuur de informatie op met het online formulier Aanvullende informatie bij een procedure. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.

Wat kunt u verwachten tijdens het onderzoek? 

Waar de onderzoeker naar kijkt, hangt af van het probleem of de vraag in de procedure: 

  • Gaat het om de hoogte van de huur? Meestal moet de onderzoeker dan alle ruimtes opmeten. Dat is nodig voor de puntentelling
  • Gaat het om onderhoudsgebreken? De onderzoeker kijkt alleen naar de gebreken die u als huurder heeft gemeld in de brief aan uw verhuurder. Dus niet naar andere of nieuwe gebreken. 
  • Gaat het om woningverbetering? De onderzoeker bekijkt wat er is verbeterd en wat de kosten waren. Bij sociale sector huurwoningen zal de onderzoeker ook een puntentelling opstellen
  • Heeft de verhuurder gemeld dat de gebreken zijn hersteld? De onderzoeker kijkt of dat zo is. Het gaat alleen om de gebreken waarvoor de huur tijdelijk was verlaagd. 

Zorg ervoor dat het onderzoek veilig verloopt 

U moet ervoor zorgen dat de onderzoeker overal goed en veilig bij kan. Zorg er ook voor dat iedereen zich houdt aan de volgende afspraken: 

  • Is er een hond in de woning? Zorg dat de hond niet bij de onderzoeker kan komen. 
  • Een onderzoeker mag niet klimmen op plekken hoger dan 2,5 meter van de vloer of de grond. Hij mag ook kruipruimtes niet in. 
  • Een onderzoeker mag niet een plat dak op. Dat mag alleen als er een goede trap is. Op het dak moet de onderzoeker 4 meter van de dakrand kunnen blijven. Is er een hek, dan moet die afstand 2 meter zijn. 
  • Wordt er tijdens het onderzoek iemand bang gemaakt of bedreigd? Of gedraagt iemand zich agressief? Dan kan de onderzoeker onmiddellijk stoppen met het onderzoek. 

Vindt de onderzoeker de situatie niet veilig genoeg? Dan stopt hij met het onderzoek. Hij maakt een aantekening over de onveilige situatie. 

U ontvangt na afloop een rapport 

Na het onderzoek ontvangen huurder en verhuurder het rapport. Zij kunnen hier allebei op reageren. 

  • Is de zaak duidelijk? Dan ontvangt u samen met het rapport meteen een schriftelijke uitspraak. 
  • Het kan zijn dat wij nog vragen hebben na het onderzoeksrapport. U krijgt dan samen met het rapport een uitnodiging voor een (online) zitting. Na de zitting volgt een schriftelijke uitspraak. 
Bent u verhuisd? Of gaat u verhuizen? Lees hier wat u moet doen.