Hoe schakel ik de Huurcommissie in bij een klacht over mijn verhuurder?
U heeft uw klacht eerst ingediend bij uw verhuurder en de interne klachtencommissie als uw verhuurder een woningcorporatie is. Maar u vindt dat uw verhuurder (of bij woningcorporatie de interne klachtencommissie) uw klacht niet goed heeft opgelost. Of hij heeft niet gereageerd. Daarna kunt u als huurder de Huurcommissie inschakelen. U start een procedure. Hier leest u hoe u dat doet.
Wat kan de Huurcommissie wel en niet voor u doen?
Wij kunnen wel | Wij kunnen niet |
Wij kunnen in onze uitspraak alleen zeggen of u wel of geen gelijk had met uw klacht aan uw verhuurder | Wij kunnen uw verhuurder niet verplichten uw klacht op te lossen. |
Met onze uitspraak kunt u hopelijk samen met uw verhuurder het probleem oplossen. | Wij kunnen uw verhuurder geen boete geven. |
Wij kunnen uw verhuurder niet verplichten om een schadevergoeding te betalen. |
Hoe start u een procedure?
U schakelt de Huurcommissie in door het formulier Klacht over gedrag verhuurder in te sturen.
Wanneer stuurt u het formulier op?
U kunt dit formulier pas insturen nadat u de klacht bij uw verhuurder heeft ingediend. Huurt u bij een woningcorporatie, dan meldt u de klacht bij de interne klachtencommissie. Geef uw verhuurder / de interne klachtencommissie voldoende tijd om uw klacht op te lossen. Hoe lang dat is, verschilt per klacht.
Lees ook wat er gebeurt nadat u de Huurcommissie heeft ingeschakeld.