Veelgestelde vragen over het registratiepunt

Waarom bestaat dit registratiepunt?

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wil weten of verhuurders maatwerk leveren aan huurders die door coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen en de huur niet kunnen betalen.

Het ministerie heeft alle verhuurders opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen. Met de registratie weet het ministerie of verhuurders zich houden aan de gemaakte afspraken. Met de verzamelde data kan het ministerie van BZK de omvang en aard van de problematiek analyseren en waar nodig aanvullende maatregelen treffen in het huurbeleid.

Waarvoor heeft het ministerie van BZK mijn gegevens nodig?

De Huurcommissie verzamelt de registraties en levert de gegevens geanonimiseerd aan bij het ministerie van BZK zodat het ministerie een beeld krijgt van de omvang en aard van de problematiek.

Hoe informeer ik mijn verhuurder dat ik de huur niet kan betalen?

Dit doet u telefonisch, schriftelijk (per e-mail of met een brief) of in een persoonlijk gesprek.

Ik ben in de financiële problemen gekomen door een andere oorzaak dan de coronacrisis, wat nu?

U kunt geen registratie doen. Het registratiepunt is er voor huurders die door de coronacrisis minder inkomen hebben en daardoor de huur niet kunnen betalen. Neem contact op met  uw verhuurder voor passende hulp.

Wat verstaan de Huurcommissie en het ministerie van BZK onder “passend” maatwerk?

Voorbeelden zijn: uitstel van betaling met een (tijdelijke) regeling, tijdelijke huurkorting of verhuizing naar een betaalbare woning.

Is mijn verhuurder een commerciële partij of belegger?

In veel gevallen staat dit in uw huurovereenkomst. Bij twijfel, bel dan met uw verhuurder.   

Start ik met het invullen van het formulier een procedure?

Nee. U start geen officiële procedure. Met de beantwoording van de vragen krijgt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzicht hoeveel verhuurders zich niet aan de afspraken houden om maatwerk te leveren.

Kan ik als huurder van een bedrijfsruimte het registratiepunt gebruiken?

Nee, het registratiepunt is niet bedoeld voor huurders van een bedrijfsruimte.

Privacyverklaring

Lees hier de privacyverklaring die geldt voor het registratiepunt.

Registratiepunt

Kunt u door de coronacrisis de huur van uw woning niet meer betalen en denkt uw verhuurder niet met u mee? Dan kunt u dat hier registreren. De Huurcommissie houdt voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij of verhuurders maatwerk leveren aan huurders die door coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen.

Het invullen van de vragen is alleen voor het verzamelen van gegevens. De Huurcommissie neemt de registraties niet inhoudelijk in behandeling.

Start registratie

Helpdesk

Huurders die geen toegang hebben tot internet kunnen voor hun registratie contact opnemen met de helpdesk via 070-375 4300.
Houd dan uw huurcontract bij de hand. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur.

Géén officiele procedure

Met deze registratie start u géén officiele procedure bij de Huurcommissie. Wilt u wel een officiele procedure starten, zie Procedure.

Veelgestelde vragen over het registratiepunt

Waarom bestaat dit registratiepunt?

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wil weten of verhuurders maatwerk leveren aan huurders die door coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen en de huur niet kunnen betalen.

Het ministerie heeft alle verhuurders opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen. Met de registratie weet het ministerie of verhuurders zich houden aan de gemaakte afspraken. Met de verzamelde data kan het ministerie van BZK de omvang en aard van de problematiek analyseren en waar nodig aanvullende maatregelen treffen in het huurbeleid.

Waarvoor heeft het ministerie van BZK mijn gegevens nodig?

De Huurcommissie verzamelt de registraties en levert de gegevens geanonimiseerd aan bij het ministerie van BZK zodat het ministerie een beeld krijgt van de omvang en aard van de problematiek.

Hoe informeer ik mijn verhuurder dat ik de huur niet kan betalen?

Dit doet u telefonisch, schriftelijk (per e-mail of met een brief) of in een persoonlijk gesprek.

Ik ben in de financiële problemen gekomen door een andere oorzaak dan de coronacrisis, wat nu?

U kunt geen registratie doen. Het registratiepunt is er voor huurders die door de coronacrisis minder inkomen hebben en daardoor de huur niet kunnen betalen. Neem contact op met  uw verhuurder voor passende hulp.

Wat verstaan de Huurcommissie en het ministerie van BZK onder “passend” maatwerk?

Voorbeelden zijn: uitstel van betaling met een (tijdelijke) regeling, tijdelijke huurkorting of verhuizing naar een betaalbare woning.

Is mijn verhuurder een commerciële partij of belegger?

In veel gevallen staat dit in uw huurovereenkomst. Bij twijfel, bel dan met uw verhuurder.   

Start ik met het invullen van het formulier een procedure?

Nee. U start geen officiële procedure. Met de beantwoording van de vragen krijgt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzicht hoeveel verhuurders zich niet aan de afspraken houden om maatwerk te leveren.

Kan ik als huurder van een bedrijfsruimte het registratiepunt gebruiken?

Nee, het registratiepunt is niet bedoeld voor huurders van een bedrijfsruimte.

Privacyverklaring

Lees hier de privacyverklaring die geldt voor het registratiepunt.