Belangrijke informatie over datalek in Openbaar register Huurcommissie
Tijdens onderhoud aan het Openbaar register ontdekte de Huurcommissie dat in circa 350 uitspraken namen van betrokkenen zichtbaar waren. Daarmee was er sprake van een datalek. De Huurcommissie heeft de direct betrokkenen persoonlijk geïnformeerd.
De Huurcommissie vindt het heel vervelend dat dit is gebeurd en begrijpt dat dit vragen en zorgen kan oproepen. In dit bericht wordt duidelijk wat er precies is gebeurd, welke stappen zijn genomen en wat dit voor betrokkenen betekent.
Wat is er precies aan de hand?
De Huurcommissie is wettelijk verplicht om haar uitspraken openbaar te maken via het Openbaar register. Dit zorgt voor transparantie over hoe de Huurcommissie geschillen tussen huurders en verhuurders beoordeelt. In elke uitspraak wordt standaard het adres van het huur- of verhuurobject vermeld, zodat uitspraken goed vindbaar zijn.
In mei heeft de Huurcommissie vastgesteld dat in ongeveer 350 (van in totaal ruim 36.000) uitspraken in het Openbaar register, namen zichtbaar zijn geweest van huurders of verhuurders. Dat zijn persoonsgegevens die niet in het register thuishoren. De direct betrokkenen zijn hierover persoonlijk geïnformeerd.
Daarnaast onderzoekt de Huurcommissie een tweede groep uitspraken waarin geen namen staan, maar die mogelijk wel informatie bevatten die, in combinatie met het adres, tot een persoon te herleiden is. Denk hierbij aan details over bijvoorbeeld inkomen of gezondheidsklachten in relatie tot gebreken in de woning. Wanneer binnen dat onderzoek is vastgesteld of en, zo ja, wie precies is geraakt, zullen ook deze personen worden geïnformeerd.
Wat betekent dit voor betrokkenen?
Heeft u een brief ontvangen van de Huurcommissie over het datalek? Dan betekent dit dat uw naam zichtbaar is geweest in het register.
Er zijn geen aanwijzingen dat uw gegevens zijn misbruikt. Toch kan de Huurcommissie niet met zekerheid zeggen of deze gegevens door anderen zijn ingezien. Daarom vraagt de Huurcommissie betrokkenen om alert te zijn. Criminelen kunnen persoonsgegevens misbruiken, bijvoorbeeld voor oplichting. Zij kunnen betrokkenen bijvoorbeeld een e-mail sturen die afkomstig lijkt te zijn van Huurcommissie. Dit heet ‘phishing’.
Welke stappen neemt de Huurcommissie?
Na ontdekking heeft de Huurcommissie het register direct offline gehouden en melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De Huurcommissie heeft eerst zorgvuldig onderzocht welke uitspraken en gegevens het betrof en vervolgens de direct betrokkenen persoonlijk geïnformeerd.
Daarnaast zijn interne processen aangescherpt en voert de Huurcommissie strengere controles uit om herhaling te voorkomen.
Wanneer is het Openbaar register weer beschikbaar?
De Huurcommissie heeft altijd geprobeerd zo transparant mogelijk te zijn over de inhoud van haar uitspraken. Die transparantie is belangrijk, maar in dit geval heeft het ertoe geleid dat we onvoldoende hebben voldaan aan de privacywetgeving (AVG). Deze zorgvuldigheid kost tijd, maar de Huurcommissie doet er alles aan om het Openbaar register zo snel mogelijk weer beschikbaar stellen, zodat zij zo snel mogelijk weer aan haar beide wettelijke verplichtingen – transparantie én privacy – kunnen voldoen.
Wat kan een huurder, verhuurder of andere betrokkene doen bij vragen of zorgen?
Zij kunnen contact opnemen met de Huurcommissie via 088 - 1600 300. Het klantcontactcentrum is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00.