Heeft u een schriftelijke voorzittersuitspraak van de Huurcommissie ontvangen? En bent u het niet eens met deze uitspraak? Dan kunt u de Huurcommissie vragen om de zaak opnieuw te beoordelen. We noemen dat: in verzet gaan. 

U kunt in verzet gaan als u van mening bent dat de beslissing van de voorzitter niet juist is. Dat kan bijvoorbeeld als: 
•    u denkt dat de voorzitter bepaalde informatie niet goed heeft beoordeeld;
•    als u nieuwe informatie heeft, die belangrijk is voor de zaak;
•    of als u om een andere reden het niet eens bent met de beslissing.    

Wat geldt als nieuwe informatie?

Alleen documenten die u niet kon hebben tijdens de behandeling van de zaak, gelden bij verzet in principe als nieuwe informatie. 

Eerder opgevraagde stukken 

Heeft de Huurcommissie tijdens de behandeling van uw zaak gevraagd om bepaalde noodzakelijke documenten op te sturen, maar heeft u die toen niet aangeleverd? En is de zaak daarom niet-ontvankelijk verklaard? Dan gelden die documenten niet als nieuwe informatie. 
De Huurcommissie kan deze documenten in principe niet meenemen in de beoordeling van uw verzet. Dat geldt ook als u de gevraagde informatie alsnog instuurt. 

Stukken te laat bij behandeling in verzet

De Huurcommissie kan besluiten om nieuwe informatie toch niet mee te nemen in de verzetszaak, omdat dit in strijd is met de goede procesorde. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als nieuwe informatie zo laat wordt ingediend en zo groot is, dat de andere partij geen redelijke kans meer heeft om dit vóór de zitting goed te lezen. 

U leest hier meer over in het Procesreglement van de Huurcommissie.

Wanneer gaat u in verzet?

U kunt in verzet tot 3 weken na de uitspraak. Dat betekent dat uw verzet binnen 3 weken na de verzenddatum van de uitspraak bij ons binnen moet zijn. U vindt de verzenddatum op de eerste pagina van de uitspraak. 

Hoe gaat u in verzet? 

U kunt uw verzet online indienen.

  • Log in op MijnHuurcommissie en selecteer de zaak waar het om gaat.
  • Vul het verzetsformulier in.
  • Leg in het formulier precies uit waar u het niet mee eens bent en waarom. Meld al uw bezwaren.

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.

Wat doet de Huurcommissie met uw verzet?

De commissie beoordeelt of de voorzitter tot een juiste uitspraak is gekomen. Daarin neemt de commissie ook nieuwe informatie mee.

Wat kunt u verwachten? 

Tijdens een zitting beoordeelt een commissie uw verzet. In de meeste gevallen krijgt u een uitnodiging voor deze zitting. Binnen 4 weken na de zitting ontvangen de huurder en verhuurder een uitspraak: 

  • Uw verzet is gegrond. De commissie geeft u gelijk. Vaak doet de commissie meteen een nieuwe uitspraak. 
  • Uw verzet is gegrond. De commissie geeft u gelijk, maar doet niet meteen een nieuwe uitspraak. Wij nemen de zaak opnieuw in behandeling. Dat betekent bijvoorbeeld dat we weer een onderzoek in de woonruimte doen of de hoogte van de jaarafrekening servicekosten opnieuw berekenen. 
  • Uw verzet is ongegrond. De commissie geeft u geen gelijk. Dat betekent dat de uitspraak van de voorzitter nog steeds geldt. 

Geen uitspraak van de voorzitter, maar van de commissie? 

U kunt alleen in verzet gaan tegen een uitspraak van de voorzitter van de Huurcommissie. Bent u het niet eens met een uitspraak van de commissie? Dan kunt u via een dagvaardingsprocedure aan de kantonrechter vragen de zaak opnieuw te beoordelen.