Huurder of verhuurder kunnen een procedure starten bij de Huurcommissie als zij het niet met elkaar eens zijn. Bijvoorbeeld over de hoogte van de huur of het onderhoud van de woonruimte. Hoe een procedure bij de Huurcommissie werkt, staat stap-voor-stap beschreven in dit document.
Bij de beoordeling van verzoeken past de Huurcommissie de relevante wet- en regelgeving toe, met name Afdeling 5 (Huur van woonruimte) van Titel 4 (Huur) van Boek 7 Burgerlijk Wetboek, de Uitvoeringswet Huurprijzen woonruimte (hierna: Uhw) en de daarvan afgeleide besluiten en uitvoeringsregelingen. Hoe de Huurcommissie deze regels toepast, staat in de beleidsboeken van de Huurcommissie.
Als aanvulling op de beleidsboeken heeft de Huurcommissie dit procesreglement met de algemene regels hoe een procedure gaat.1 Vooral praktische zaken komen aan bod, zoals hoe iemand een verzoek kan indienen, in welke taal dit moet en hoe de communicatie verloopt.
De procedure is in te delen in de volgende stappen:
1. Start procedure
2. Kosten
3. Documenten toesturen
4. Reactie andere partij
5. Onderzoek
6. Eventueel zitting
7. Uitspraak
Deze stappen vormen dan ook de basis voor de indeling van dit document. Dit betekent dat er per stap een hoofdstuk is. Daarnaast bevat dit document nog regels over verzet, het stoppen van de procedure en uitzonderingen op het reglement.
De uitspraken van de Huurcommissie worden vijf jaar opgenomen in een openbaar register van de Huurcommissie.
- 1 Dit procesreglement is een aanvulling op de geldende wet- en regelgeving.