Huurwoning in de vrije sector

Wanneer kan ik bij de Huurcommissie terecht? 

Verhuurt u een huurwoning in de vrije sector? En is uw huurder het niet eens met een huurverhoging na woningverbetering? Of heeft u een verschil van mening met uw huurder over het onderhoud of de servicekosten? Lees hier wanneer u de Huurcommissie kunt inschakelen. 

De Huurcommissie is vooral bekend van haar rol bij sociale huurwoningen. Als verhuurder van huurwoningen in de vrije sector kunt u ons ook inschakelen. Wij behandelen in bepaalde situaties ook meningsverschillen over huurwoningen in de vrije sector.

Over welke onderwerpen geeft de Huurcommissie advies? 

U kunt met uw huurder in het huurcontract of in de algemene voorwaarden afspreken dat hij bij klachten en meningsverschillen de Huurcommissie om advies vraagt. Heeft u een verschil van mening, maar staat in het huurcontract niet dat u de Huurcommissie kunt inschakelen? Dan kunt u alsnog samen afspreken om uw verschil van mening aan ons voor te leggen. 

Over welke onderwerpen geeft de Huurcommissie advies?

Er is een belangrijk verschil tussen een procedure in de vrije sector die eindigt met een advies en een procedure in de vrije sector die eindigt met een uitspraak. In een advies staat hoe huurder en verhuurder hun conflict het beste kunnen oplossen. Of beide partijen zich aan dit advies moeten houden, spreken huurder en verhuurder zelf onderling af. 
In een uitspraak staat wat de Huurcommissie heeft geoordeeld. U en uw huurder moeten zich houden aan deze afspraak. 

Wanneer kunnen wij u niet helpen?  

  • U verhuurt een vakantiewoning, woonboot of bedrijfsruimte. Neem contact op met het Juridisch Loket
  • U heeft een vraag over bemiddelingskosten bij verhuur. Kijk op ACM Consuwijzer
  • U heeft een vraag over het huurcontract. Kijk op Rijksoverheid.nl

U kunt ook geen procedure starten als het meningsverschil met uw huurder al is of wordt behandeld door de rechter.