Onderhoud en gebreken beoordelen

Hoe zit het met het onderhoud van mijn huurwoning in de vrije sector? 

Het onderhoud van een huurwoning in de vrije sector is verdeeld tussen u en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud. U zorgt zelf voor het klein onderhoud. 

Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder? 

Een overzicht met onderhoudstaken vindt u op de website van Rijksoverheid.nl. In dit overzicht staat wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud. Heeft u schade veroorzaakt aan uw woning of kamer? Dan moet u zelf voor de reparatie daarvan zorgen. 

Kleine reparaties doet u zelf 

Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Kost een reparatie u veel geld? En kunt u het niet zelf makkelijk uitvoeren? Dan moet uw verhuurder de reparatie alsnog betalen. 

Kleine reparaties en servicekosten 

Uw verhuurder kan afspreken om kleine reparaties voor u uit te voeren. Hij mag de kosten dan doorberekenen in de servicekosten.

Tip: Loop samen met de verhuurder door de woning voordat u het huurcontract ondertekent. Schrijf op hoe het onderhoud van de woning op dat moment is. Zo’n beschrijving heet een opnamestaat van de woonruimte. Vraag hiervoor een opnamestaat en/of inspectieformulier bij uw verhuurder op. 

Alleen huurverlaging bij ernstige gebreken 

Heeft uw huurwoning in de vrije sector ernstige onderhoudsgebreken? Lees hier wat u kunt doen.

De Huurcommissie adviseert alleen om de huurprijs te verlagen als de gebreken ernstig zijn. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen. 

Wat voor soort gebreken zijn er? 

Er zijn 3 soorten gebreken waarbij u de Huurcommissie kan inschakelen: 

  • Categorie A: zeer ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • geen daglicht in de woning 
    • geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer 
    • geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen 
  • Categorie B: ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • ernstige schimmel en houtrot 
    • ernstige lekkage door regen 
    • geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen 
    • verzakte of scheefstaande buitenmuren 
  • Categorie C: overige ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie 
    • ernstige lekkage van leidingen 
    • ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht. 

Over welke gebreken doet de Huurcommissie geen uitspraak 

Wij kunnen geen uitspraak doen over: 

  • het opknappen of vernieuwen van uw woning, bijvoorbeeld het plaatsen van dubbelglas;
  • gebreken aan een gaskachel;
  • ongedierte;
  • geen internet of tv-aansluiting.

Als uw verhuurder de gebreken niet repareert 

Uw verhuurder hoort de gebreken op te lossen. Maar de Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om dit te doen. Op Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over hoe u ervoor zorgt dat de verhuurder slecht onderhoud aanpakt