Sociale huur en middenhuur

Huurt u een zelfstandige woning in de sociale- of middensector? Of huurt u een of meer kamers, een studio, een woonwagen of een woonwagenstandplaats? Dan kunt u bij ons terecht voor informatie over de huurprijs, huurverhoging, onderhoud en servicekosten. Als u er niet uitkomt met uw verhuurder, dan kan de Huurcommissie een bindende uitspraak doen.

Op deze pagina vindt u een overzicht van onderwerpen waarvoor u de Huurcommissie kunt inschakelen.

Over de huurprijs

Uw verhuurder mag niet meer huur vragen dan de maximale huurprijs van uw sociale- of middenhuurwoning.  

Over huurverhoging

Wil uw verhuurder de huurprijs verhogen? Lees meer over de regels en wat u kunt doen als u het niet eens bent met een voorstel voor huurverhoging.

Over onderhoud en gebreken

Zijn er problemen met het onderhoud van uw huurwoning? Lees de regels rond onderhoud en gebreken. En wat u kunt doen als u er niet uitkomt met uw verhuurder. 

Over servicekosten

Betaalt u elke maand servicekosten en een bedrag voor gas, licht en water aan uw verhuurder. De Huurcommissie kan toetsen of deze bedragen kloppen. 

Andere onderwerpen

Wanneer kan u niet naar de Huurcommissie?  

  • Als uw zaak al is of wordt behandeld door de rechter.
  • Als u een vakantiewoning of bedrijfsruimte huurt.
  • Als u een vraag over bemiddelingskosten bij verhuur. Kijk op ACM Consuwijzer
  • Als u een vraag over uw huurcontract. Kijk op Rijksoverheid.nl
  • Als u huurtoeslag wilt aanvragen of wijzigen. Dat doet u bij de Belastingdienst

Heeft u vragen over andere onderwerpen dan op deze pagina staan? Bel dan met Informatie Rijksoverheid op telefoonnummer 1400.