Sociale huur en middenhuur
Huurt u een zelfstandige woning in de sociale- of middensector? Of huurt u een of meer kamers, een studio, een woonwagen of een woonwagenstandplaats? Dan kunt u bij ons terecht voor informatie over de huurprijs, huurverhoging, onderhoud en servicekosten. Als u er niet uitkomt met uw verhuurder, dan kan de Huurcommissie een bindende uitspraak doen.
Op deze pagina vindt u een overzicht van onderwerpen waarvoor u de Huurcommissie kunt inschakelen.
Over de huurprijs
Uw verhuurder mag niet meer huur vragen dan de maximale huurprijs van uw sociale- of middenhuurwoning.
- Wilt u weten uw huurprijs niet te hoog is? Doe de Huurprijscheck.
- Is de huurprijs te hoog volgens de Huurprijscheck? U heeft misschien recht op huurverlaging.
- Woont u nog geen 6 maanden in de woning? De Huurcommissie kan uw aanvangshuurprijs toetsen.
- Is uw inkomen gedaald? U heeft misschien recht op huurverlaging vanwege inkomensdaling.
Over huurverhoging
Wil uw verhuurder de huurprijs verhogen? Lees meer over de regels en wat u kunt doen als u het niet eens bent met een voorstel voor huurverhoging.
- Meer over jaarlijkse huurverhoging (sociale huur).
- Meer over jaarlijkse huurverhoging (middenhuur).
- Meer over huurverhoging na woningverbetering.
- Meer over huurverhoging na een tijdelijke huurkorting.
Over onderhoud en gebreken
Zijn er problemen met het onderhoud van uw huurwoning? Lees de regels rond onderhoud en gebreken. En wat u kunt doen als u er niet uitkomt met uw verhuurder.
- Meer over onderhoud en gebreken aan uw woning.
Over servicekosten
Betaalt u elke maand servicekosten en een bedrag voor gas, licht en water aan uw verhuurder. De Huurcommissie kan toetsen of deze bedragen kloppen.
- Meer over het maandelijkse voorschot voor nutsvoorzieningen
- Meer over de jaarlijkse afrekening servicekosten en nutsvoorzieningen.
- Meer over het splitsen van een all-in huurprijs.
- Meer over de hoogte van de energieprestatievergoeding.
- Meer over controle van het energielabel van uw woning.
Andere onderwerpen
- Informatie voor wie een klacht heeft over het gedrag van verhuurder.
- Informatie voor huurdersorganisaties en bewonerscommissie met een klacht over het overleg met de verhuurder.
- Meer informatie over door uw verhuurder gestarte procedures.
Wanneer kan u niet naar de Huurcommissie?
- Als uw zaak al is of wordt behandeld door de rechter.
- Als u een vakantiewoning of bedrijfsruimte huurt.
- Als u een vraag over bemiddelingskosten bij verhuur. Kijk op ACM Consuwijzer.
- Als u een vraag over uw huurcontract. Kijk op Rijksoverheid.nl.
- Als u huurtoeslag wilt aanvragen of wijzigen. Dat doet u bij de Belastingdienst.
Heeft u vragen over andere onderwerpen dan op deze pagina staan? Bel dan met Informatie Rijksoverheid op telefoonnummer 1400.