Sociale huurwoning
Wanneer kan ik bij de Huurcommissie terecht?
Huurt u een sociale huurwoning? En bent u het niet eens met de hoogte van de huurprijs of de jaarlijkse huurverhoging? Of heeft u een verschil van mening met uw verhuurder over het onderhoud of de servicekosten? Lees hier wanneer u de Huurcommissie kunt inschakelen.
Huurt u een zelfstandige sociale huurwoning, een kamer of studio, een woonwagen of een woonwagenstandplaats? Dan kan de Huurcommissie u helpen als u een meningsverschil heeft met uw verhuurder.
Ook als u als huurdersorganisatie of bewonerscommissie een verschil van mening heeft over het overleg met uw verhuurder, kunt u bij de Huurcommissie terecht.
Over welke onderwerpen doet de Huurcommissie uitspraak?
- U bent het niet eens met de door de verhuurder voorgestelde huurverhoging.
- U wilt huurverlaging omdat het aantal punten van uw woning niet klopt.
- U wilt huurverlaging omdat uw inkomen is gedaald nadat u een inkomensafhankelijke huurverhoging heeft gekregen.
- U bent het niet eens met huurverhoging na woningverbetering.
- U wilt tijdelijke huurverlaging vanwege achterstallig onderhoud.
- U vindt uw maandelijks voorschot voor nutsvoorzieningen te hoog of u bent het niet eens met de jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen.
- U woont korter dan 6 maanden in een woning en wilt weten wat een redelijke huurprijs is.
- U heeft een klacht over het gedrag van uw verhuurder.
- U wilt weten of uw huur niet te hoog is. De maximale huurprijs van een sociale huurwoning, kamer, woonwagen of standplaats berekent u met de Huurprijscheck.
- U wilt uw all-in huurprijs laten splitsen in kale huurprijs en servicekosten.
- U vindt de energieprestatievergoeding die u aan uw verhuurder betaalt te hoog.
- U wilt het energielabel van uw huurwoning laten controleren
- U bent het niet eens met de huurverhoging na een tijdelijke huurkorting
- U heeft als huurdersorganisatie of bewonerscommissie een verschil van mening over het overleg met uw verhuurder
- Informatie over door uw verhuurder gestarte procedures
Wanneer kunnen wij u niet helpen?
- U huurt een vakantiewoning of bedrijfsruimte. Neem contact op met het Juridisch Loket.
- U heeft een vraag over bemiddelingskosten bij verhuur. Kijk op ACM Consuwijzer.
- U heeft een vraag over uw huurcontract. Kijk op Rijksoverheid.nl.
- U wilt huurtoeslag aanvragen of wijzigen. Dat doet u bij de Belastingdienst.
U kunt ook geen procedure starten als het meningsverschil met uw verhuurder al is of wordt behandeld door de rechter.