Onderhoud en gebreken aan uw woning

Huurt u een woning in de vrije sector? Dan is het onderhoud verdeeld tussen u en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud. U zorgt zelf voor het klein onderhoud.  

Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht met onderhoudstaken. Daarin staat wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud. Heeft u schade veroorzaakt aan uw woning of kamer? Dan moet u zelf voor de reparatie daarvan zorgen.

Zijn er onderhoudsproblemen of gebreken aan de woning die uw verhuurder op zou moeten lossen? Meld dit dan aan uw verhuurder met een duidelijke brief. U kunt hiervoor de modelbrief gebruiken.

Afspraken over kleine reparaties 

Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Kost een reparatie u veel geld? En kunt u het niet zelf makkelijk uitvoeren? Dan moet uw verhuurder de reparatie alsnog betalen.  

Uw verhuurder kan afspreken om kleine reparaties voor u uit te voeren. Hij mag de kosten dan doorberekenen in de servicekosten.

Tip: Loop samen met de verhuurder door de woning voordat u het huurcontract ondertekent. Schrijf op hoe het onderhoud van de woning op dat moment is. Zo’n beschrijving heet een opnamestaat van de woonruimte. Vraag hiervoor een opnamestaat en/of inspectieformulier bij uw verhuurder op.  

Let op: u kunt alleen naar de Huurcommissie als dat in uw huurcontract staat

Als huurder in de vrije sector kunt u de Huurcommissie alleen inschakelen als in uw huurcontract staat dat u bij meningsverschillen naar de Huurcommissie kunt stappen. Of als u dat later heeft afgesproken met uw verhuurder, bijvoorbeeld per e-mail. 

U krijgt geen bindende uitspraak, maar een advies voor u en uw verhuurder

De Huurcommissie kan volgens de wet geen bindende uitspraak doen over gebreken in een vrijesectorwoning. Onze uitspraak geldt daarom als advies. Met dit advies kunt u in gesprek om het geschil samen met uw verhuurder op te lossen. 

Advies tot huurverlaging alleen bij ernstige gebreken 

Als de Huurcommissie uitspraak mag doen tussen u en uw verhuurder, dan adviseren we alleen over huurverlaging als er (ernstige) gebreken zijn. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen. 

Wat voor soort gebreken zijn er?  

Er zijn 3 soorten gebreken waarbij u de Huurcommissie kan inschakelen:  

  • Categorie A: zeer ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • geen daglicht in de woning 
    • geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer  
    • geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen  
  • Categorie B: ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:  
    • ernstige schimmel en houtrot  
    • ernstige lekkage door regen  
    • geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen  
    • verzakte of scheefstaande buitenmuren  
  • Categorie C: overige ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:  
    • ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie  
    • ernstige lekkage van leidingen  
    • ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht.  

Over welke gebreken doet de Huurcommissie geen uitspraak  

Wij kunnen geen uitspraak doen over:  

  • het opknappen of vernieuwen van uw woning, bijvoorbeeld het plaatsen van dubbelglas; 
  • gebreken aan een gaskachel; 
  • ongedierte; 
  • geen internet of tv-aansluiting. 

Als uw verhuurder de gebreken niet repareert 

Uw verhuurder hoort de gebreken op te lossen. Maar de Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om dit te doen. Op Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over hoe u ervoor zorgt dat de verhuurder slecht onderhoud aanpakt.  

Heeft u afgesproken dat u bij meningsverschillen naar de Huurcommissie kunt stappen?  Lees hier wat u kunt doen