Gebreken op de muur

Dit is Stap 3 van de Gebrekencheck. Hiermee kunt u kijken of u een tijdelijke huurverlaging kunt aanvragen. Heeft u een gebrek op een andere plek? Begin dan bij Stap 1

Wat ziet u?

Herkent u een van deze dingen:

  • Natte plekken
  • Vlekken of verkleuring
  • Stucwerk van de muur laat los
  • Schimmel vlekken

Wat voor soort natte plekken en waar?

  1. Doorslaand en optrekkend vocht 
    Het gaat om ernstige schimmel, vocht- en/of roetplekken die er bijvoorbeeld zijn gekomen doordat ramen of muren niet waterdicht zijn. 

    Zitten de plekken in de woon- of slaapkamer of kast in de woning?
    De Huurcommissie ziet zulke plekken als een ernstig gebrek als ze groter zijn dan 0,25 m2 (kwart vierkante meter).

    Zitten de plekken in de badkamer, berging, kelder of schuur buiten de woning?
    De Huurcommissie ziet zulke plekken als een ernstig gebrek als ze groter zijn dan 1 m2

  2. Condensvocht

    Ernstige schimmel- en/of vocht plekken door condensatie van waterdamp op het plafond, vaak op muren of plafond. De plekken zitten in de woonkamer, badkamer, slaapkamer of werkkamer.

    De Huurcommissie ziet zulke plekken als een ernstig gebrek als ze groter zijn dan 0,25 m2 (kwart vierkante meter).
     

Wat als uw stucwerk los laat?

Komen er stukjes muur los of tegels? De Huurcommissie gaat uit van een ernstig gebrek als het deel van de muur dat los komt, of de tegels samen een oppervlakte hebben van tenminste 0,25 m² (een vierde van een vierkante meter) of meer.

Voor welke gebreken kunt u niet bij de Huurcommissie terecht?

Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
Als de gebreken zijn veroorzaakt door uw eigen gedrag, kunnen wij geen huurverlaging helpen aanvragen. In de badkamer moet u bijvoorbeeld zelf zorgen voor frisse lucht. Als u niet goed ventileert komen er vochtplekken. Lees hier meer over gebreken door bewonersgedrag.

Wat moet de verhuurder doen bij ernstige gebreken?

Dit soort gebreken moet uw verhuurder oplossen. 
Stuur een brief of e-mail naar de verhuurder. 
Als u geen reactie krijgt binnen 6 weken, kunt u een tijdelijke huurverlaging aanvragen.

Kunt u het gebrek niet vinden?

In deze Gebrekencheck staan 19 gebreken die het meest voorkomen. 
Staat uw klacht er niet bij? Kijk dan in het Gebrekenboek (PDF).

Gevolgschade

Soms is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis. Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.