Jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen beoordelen

Ik vind mijn jaarafrekening van de servicekosten te hoog 

Woont u in een huurwoning in de vrije sector? En bent u het niet eens met de jaarafrekening van de servicekosten? Op deze pagina leest u wat u kunt doen.

  1. Lees eerst wat servicekosten zijn en wanneer u uw jaarafrekening krijgt.
  2. Heeft u geen jaarafrekening ontvangen? Vraag deze dan eerst per e-mail of brief op bij uw verhuurder. 
  3. Bent u het niet eens met uw jaarafrekening? Vraag uw verhuurder dan eerst om de jaarafrekening aan te passen. 
  4. Wil uw verhuurder de jaarafrekening niet aanpassen? En staat in uw huurcontract dat u bij meningsverschillen de Huurcommissie om advies kunt vragen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Heeft u geen jaarafrekening ontvangen? 

Uw verhuurder is verplicht om u elk jaar vóór 1 juli een jaarafrekening te sturen over het jaar ervoor. Heeft u op 1 juli nog geen jaarafrekening ontvangen? Vraag de jaarafrekening dan eerst per e-mail of brief op bij uw verhuurder. 

  • Heeft u de jaarafrekening na 3 weken nog niet ontvangen? En staat in uw huurcontract dat u bij meningsverschillen de Huurcommissie om advies kunt vragen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 
  • Ontvangt u de jaarafrekening alsnog en bent u het niet eens met het bedrag? Vraag uw verhuurder dan eerst pr e-mail of brief om de jaarafrekening aan te passen. 

Hoe vraag ik mijn verhuurder om de jaarafrekening servicekosten aan te passen? 

Stuur een e-mail of brief naar uw verhuurder. Schrijf daarin met welke kostenposten van de jaarafrekening u het niet eens bent. 

Wat gebeurt er nadat u de e-mail of brief heeft verstuurd? 

De verhuurder heeft 3 weken de tijd om te reageren. Hij kan bijvoorbeeld uitleg geven over de jaarafrekening. Of laten weten dat hij de jaarafrekening aanpast. Komt u er samen niet uit of reageert hij niet op uw brief? En staat in uw huurcontract dat u bij meningsverschillen de Huurcommissie om advies kunt vragen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Hoe schakelt u de Huurcommissie in? 

Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Afrekening servicekosten in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie de hoogte van de jaarafrekening servicekosten te beoordelen.

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.

Wanneer stuurt u het formulier op? 

U heeft 2 jaar de tijd. Wilt u bijvoorbeeld dat de Huurcommissie uw jaarafrekening 2020 bekijkt? Dan kunt u het online formulier tot en met 30 juni 2023 insturen. 

Jaar Uiterste datum waarop uw verhuurder de jaarafrekening moet sturen  Laatste dag waarop u het online formulier naar de HC kunt insturen
2020 30 juni 2021 30 juni 2023
2021 30 juni 2022 30 juni 2024
2022 30 juni 2023 30 juni 2025

Wij vragen de verhuurder om informatie 

Wij onderzoeken of de hoogte van de servicekosten juist is. Wij vragen de verhuurder om informatie over de kosten waar u het niet over eens bent en de afspraken daarover in het huurcontract. De verhuurder krijgt 3 weken de tijd om alle informatie aan ons op te sturen. Als de verhuurder iets meer tijd vraagt, krijgt hij nog maximaal 3 weken extra. Reageert de verhuurder niet op tijd? Of levert hij onjuiste informatie aan? Dan bepalen wij het bedrag. 

Wat kunt u verwachten van een advies over de jaarafrekening? 

Nadat wij de hoogte van de servicekosten hebben berekend, ontvangen u en uw verhuurder een advies. Met dit advies kunnen u en uw verhuurder het verschil van mening samen oplossen. 

  • Blijkt dat de jaarafrekening klopt? Dan verandert de jaarafrekening niet. 
  • Is de jaarafrekening niet juist? Dan staat in ons advies de juiste hoogte van de servicekosten. 

Zelf geld terugvragen aan verhuurder 

Betekent ons advies dat u te veel servicekosten heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.