Energieprestatievergoeding beoordelen

Ik vind de EPV te hoog. Wat kan ik doen?

Gebruikt uw sociale huurwoning bijna geen energie? Dan mag uw verhuurder aan u een energieprestatievergoeding (EPV) vragen. Daarmee verdient hij het geld terug dat hij heeft uitgegeven om de woning energiezuiniger te maken en energie te laten opwekken. 

Uw verhuurder stelt de hoogte van de EPV vast. Hij moet zich daarbij houden aan de regels voor de maximale EPV. Vindt u de EPV te hoog? Maak dan eerst per brief of via de e-mail bezwaar bij uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Hoe schakelt u de Huurcommissie in? 

Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Energieprestatievergoeding in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie de hoogte van de energieprestatievergoeding te beoordelen. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.

Wij vragen de verhuurder om informatie 

Wij onderzoeken of de EPV redelijk is. Wij vragen de verhuurder om informatie over de hoogte van de EPV en de afspraken daarover in het huurcontract. De verhuurder krijgt 2 weken de tijd om alle informatie op te sturen. Als de verhuurder iets meer tijd vraagt, krijgt hij nog 2 weken extra. Reageert de verhuurder niet op tijd? Of levert hij onjuiste informatie aan? Dan bepalen wij het bedrag. 

Wat kunt u verwachten van een uitspraak over de EPV? 

Na afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak. Uw verhuurder moet zich houden aan deze uitspraak. Staat in onze uitspraak dat de EPV niet redelijk is? Dan is uw verhuurder verplicht de EPV te verlagen. 

Zelf geld terugvragen aan verhuurder 

Betekent onze uitspraak dat u te veel EPV heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.