All-in prijs splitsen

Huurt u een woning of kamer en betaalt u een all-in prijs? Dan kunt de all-in prijs laten splitsen in aparte bedragen voor de huur en bijkomende kosten. Op deze pagina leest u waarom en hoe u een all-in prijs kunt splitsen. 

Als u all-in prijs betaalt, weet u niet hoeveel u aan kale huur betaalt en hoeveel aan bijkomende kosten, zoals servicekosten en nutsvoorzieningen (energie, gas en water). Het gevolg:   

  • U kunt niet controleren of de jaarlijkse huurverhoging klopt.  
  • U kunt niet zien of de jaarafrekening voor servicekosten en nutsvoorzieningen klopt.  

Daarom is het vaak beter om een all-in prijs te splitsen. 

Wat moet u doen om de all-in prijs te splitsen? 

  • U doet eerst een voorstel aan uw verhuurder om de all-in prijs te splitsen en op welke datum de splitsing in zou moeten gaan.   
  • Wil uw verhuurder de huur niet splitsen of komt u er samen niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Dat kan tot 6 weken na de door u voorgestelde splitsingsdatum.  

Belangrijk als u al om huurverlaging heeft gevraagd 

Betaalt u een all-in prijs en heeft u bij de Huurcommissie gevraagd om huurverlaging bij een nieuw contract of om huurverlaging op grond van punten? Dan splitsen we de all-in prijs al in de lopende procedure. U hoeft dan niet apart om een splitsing te vragen. 

Hoe vraagt u de verhuurder om de all-in prijs te splitsen? 

Stuur een e-mail of brief met een voorstel. Zet daarin:  

  • De all-in prijs die u nu betaalt.  
  • De kale huurprijs die u voorstelt.  
  • Het voorschot op de servicekosten en kosten voor nutsvoorzieningen gas, water en energie.  
  • De datum waarop de splitsing moet ingaan. Dit kan niet eerder dan 2 maanden nadat u de brief verstuurt.  

Tip: gebruik onze modelbrief Voorstel tot splitsen all-in prijs

Wat is een goed voorstel om de all-in prijs te splitsen? 

Een goed voorstel voldoet aan de volgende voorwaarden: 

  • De kale huur die u voorstelt, moet minimaal 55% van de all-in prijs zijn.  
  • Het voorschot voor servicekosten moet minimaal 25% van de all-in prijs zijn.  

Wat gebeurt er nadat u het voorstel heeft gedaan?  

Als uw verhuurder akkoord gaat met uw voorstel, dan gaat de splitsing in op de datum die u heeft voorgesteld. Gaat de verhuurder niet akkoord, reageert de verhuurder niet binnen 6 weken op uw voorstel of wordt u het samen niet eens over de bedragen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Het is belangrijk dat u dat op tijd doet: dat is binnen 6 weken na de splitsingsdatum die u had voorgesteld. 

Hoe schakelt u de Huurcommissie in?

Log in op MijnHuurcommissie en vul het online formulier Splitsen all-in huurprijs in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om de all-in huur te splitsen. Verstuur het formulier binnen 6 weken na de splitsingsdatum die u had voorgesteld. Bijvoorbeeld: U wilde dat de splitsing op 1 juli zou ingaan. Stuur ons het formulier dan vóór 11 augustus. Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.

Wij beoordelen uw voorstel om de all-in prijs te splitsen 

Bij het beoordelen van het splitsingsvoorstel bekijken wij of:  

  • De voorgestelde kale huurprijs minimaal 55% van de all-in prijs is.  
  • Het voorgestelde voorschotbedrag voor servicekosten en nutsvoorzieningen minimaal 25% van de all-in prijs is.  

Als het nodig is, komt onze onderzoeker bij u langs om een puntentelling van de woning op te stellen en zo de maximale huurprijs te bepalen. In dat geval krijgt u, net als verhuurder, de gelegenheid om uw reactie te geven op het onderzoeksrapport. Na het beoordelen van uw splitsingsvoorstel en het eventuele onderzoeksrapport, ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak. 

Wat kunt u verwachten van een uitspraak over het splitsen? 

In de uitspraak staat wat de kale huur wordt, hoeveel u gaat betalen aan servicekosten en nutsvoorzieningen en de datum dat de splitsing en de nieuwe bedragen ingaan. Uw verhuurder moet zich houden aan deze uitspraak. Dat betekent dat uw verhuurder de huur moet splitsen vanaf de datum die in de uitspraak is genoemd. Let op: uw verhuurder kan in verzet gaan tegen onze uitspraak of een procedure starten bij de kantonrechter. Dan wordt de zaak opnieuw bekeken. 

Zelf geld terugvragen aan verhuurder  

Betekent onze uitspraak dat u te veel huur of servicekosten heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.  

Let op! Een huurverlaging kan betekenen dat u minder huurtoeslag krijgt. Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst.