Onderhoud en gebreken beoordelen

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van mijn sociale huurwoning of kamer? 

Het onderhoud van een sociale huurwoning of kamer is verdeeld tussen u en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud. U zorgt zelf voor het klein onderhoud. 

Een overzicht met onderhoudstaken vindt u op de website van Rijksoverheid.nl. In dit overzicht staat wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud. Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Kost een reparatie veel geld? En kunt u het niet zelf makkelijk uitvoeren? Dan moet uw verhuurder de reparatie alsnog betalen. Heeft u schade veroorzaakt aan uw woning of kamer? Dan moet u zelf voor de reparatie daarvan zorgen. 

Alleen huurverlaging bij ernstige gebreken 

De Huurcommissie verlaagt de huurprijs alleen als de gebreken ernstig zijn. In de gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen. Hieronder vindt u per categorie enkele voorbeelden van ernstige onderhoudsgebreken.

  • Categorie A: zeer ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • geen daglicht in de woning 
    • geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer 
    • geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen 
  • Categorie B: ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • ernstige schimmel en houtrot 
    • ernstige lekkage door regen 
    • geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen 
    • verzakte of scheefstaande buitenmuren 
  • Categorie C: overige ernstige gebreken. Bijvoorbeeld: 
    • ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie 
    • ernstige lekkage van leidingen 
    • ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht. 

Ik heb een of meerdere ernstige onderhoudsgebreken. Wat moet ik doen?

Meld de gebreken eerst schriftelijk bij uw verhuurder en vraag om de gebreken te herstellen. Geef uw verhuurder hiervoor minimaal 6 weken de tijd om het probleem op te lossen. 

Krijgt u binnen 6 weken geen reactie? Of wil uw verhuurder de gebreken niet herstellen? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Huurverlaging bij onderhoudsgebreken in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie de huur tijdelijk te verlagen. Verstuur het formulier nadat uw verhuurder 6 weken de tijd heeft gehad de gebreken te repareren. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Bel dan gratis naar het klantcontactcentrum van de Huurcommissie: 0800-4887243 (belt u vanuit het buitenland, toets in +31 070 375 42 00. U betaalt normale belkosten). Of mail met een van onze medewerkers. 

Ik ben een procedure gestart bij de Huurcommissie. Wat nu?

Wij onderzoeken hoe ernstig de gebreken zijn. Lees hier wat er gebeurt nadat u een procedure bent gestart