Huurverhoging beoordelen na herinneringsbrief
Uw verhuurder mag de kale huur elk jaar verhogen. Als u het niet eens bent met de verhoging, dan kunt u ervoor kiezen om de huurverhoging niet te betalen. Op deze pagina leest u wat er dan gebeurt en wanneer u de Huurcommissie kunt inschakelen.
Als uw verhuurder zich niet aan de regels voor de jaarlijkse huurverhoging houdt, dan kunt u bezwaar maken bij uw verhuurder. Wilt u controleren of uw huurverhoging volgens de regels is? Doe dan de check op de website van de Woonbond (vanaf 1 mei beschikbaar).
Heeft u geen bezwaar gemaakt voor de ingangsdatum van de huurverhoging en betaalt u de huurverhoging niet? Dan moet uw verhuurder u een herinneringsbrief sturen. Zo’n brief wordt ook wel rappel genoemd.
De voorwaarden aan een herinneringsbrief
Een herinneringsbrief of rappel van uw verhuurder is alleen geldig als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:
- de brief moet op tijd zijn. U moet de brief ontvangen binnen 3 maanden na de dag dat de huurverhoging in zou gaan;
- de brief moet aangetekend zijn verstuurd, maar het is ook geldig als de verhuurder op een andere manier kan bewijzen dat u de brief heeft ontvangen;
- de brief moet verwijzen naar het eerdere voorstel voor huurverhoging;
- het eerdere voorstel tot huurverhoging moet zijn meegestuurd als bijlage bij de herinneringsbrief.
Voldoet de herinneringsbrief niet aan al deze voorwaarden? Of krijgt u geen herinnering? Dan gaat de huurverhoging niet door.
Voldoet de herinneringsbrief wel aan alle voorwaarden? En bent u het nog steeds niet eens met de voorgestelde huurverhoging? Dan kunt u zelf de Huurcommissie inschakelen en zo vragen om jaarlijkse huurverhoging te beoordelen.
Zo schakelt u de Huurcommissie in
U kunt ons dus alleen inschakelen als u een herinneringsbrief heeft ontvangen die voldoet aan alle voorwaarden.
Belangrijk: zorg dat u de Huurcommissie op tijd inschakelt, dat betekent binnen 4 maanden vanaf de eerste dag van de huurverhoging die uw verhuurder heeft voorgesteld.
Na die datum kunt u geen bezwaar meer maken. U moet de huurverhoging dan betalen.
- Ga naar MijnHuurcommissie
- Log in met uw DigD of eHerkenning
- Ga naar ‘start nieuwe procedure’
- Kies het formulier ‘Bezwaar tegen jaarlijkse huurverhoging na rappel’
- Vul het formulier helemaal in en voeg alle gevraagde informatie toe.
Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op.
Wat betekent de uitspraak van de Huurcommissie?
Wij beoordelen de huurverhoging en doen daarover een uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging redelijk is.
- Is de voorgestelde huurverhoging redelijk?
Dan gaat de nieuwe huurprijs in vanaf de ingangsdatum van de huurverhoging. U moet de huurverhoging dan betalen, ook voor de maanden die al voorbij zijn. En u moet de kosten van de procedure betalen. Dit is eenmalig € 25.
- Is de voorgestelde huurverhoging niet redelijk?
Dan gaat de voorgestelde huurverhoging niet door. Soms bepaalt de Huurcommissie een andere huurprijs. Dan staat in de uitspraak met hoeveel procent of met welk bedrag uw huur omhoog mag gaan en op welke datum deze huurverhoging ingaat.
De uitspraak van de Huurcommissie is bindend, dat betekent dat u en uw verhuurder zich eraan moeten houden.
Zelf geld terugvragen aan verhuurder
Betekent onze uitspraak dat u te veel huur heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Dat kan de Huurcommissie niet voor u doen.
Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket.