Onderhoud en gebreken beoordelen

Hoe zit het met het onderhoud van een sociale huurwoning?

Het onderhoud van een sociale huurwoning of kamer is verdeeld tussen u en de huurder. U zorgt voor het groot onderhoud. De huurder zorgt zelf voor het klein onderhoud.

Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?

Een overzicht met onderhoudstaken vindt u op de website van Rijksoverheid.nl. In dit overzicht staat wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud. Heeft uw huurder schade veroorzaakt aan de woning of kamer? Dan moet de huurder zelf voor de reparatie daarvan zorgen.

Kleine reparaties doet u zelf

Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder. Deze moet de reparaties zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Kost een reparatie veel geld? En kan uw huurder deze niet zelf makkelijk uitvoeren? Dan moet u de reparatie alsnog betalen.

Kleine reparaties en servicekosten

U kunt met uw huurder afspreken dat u kleine reparaties uitvoert. U mag de kosten dan doorberekenen in de servicekosten.

Tip: Loop samen met de huurder door de woning voordat u het huurcontract ondertekent. Schrijf op hoe het onderhoud van de woning op dat moment is. Zo’n beschrijving heet een opnamestaat van de woonruimte.

Huurverlaging bij ernstige gebreken

Als een woning ernstige gebreken heeft, kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is voor een huurverlaging.

Als u de gebreken heeft gerepareerd

Heeft de Huurcommissie de huur van een sociale huurwoning tijdelijk verlaagd, omdat deze woning ernstige gebreken had? En heeft u de gebreken gerepareerd, maar is uw huurder niet tevreden? Dan kunt u ons vragen om te beoordelen of de gebreken voldoende zijn hersteld en vanaf welke datum u weer de oude huurprijs mag vragen.

Wat voor soort gebreken zijn er?

Er zijn 3 soorten gebreken waarbij uw huurder de Huurcommissie kan inschakelen:

  • Categorie A: zeer ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:
    • geen daglicht in de woning
    • geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer
    • geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen
  • Categorie B: ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:
    • ernstige schimmel en houtrot
    • ernstige lekkage door regen
    • geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen
    • verzakte of scheefstaande buitenmuren
  • Categorie C: overige ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:
    • ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie
    • ernstige lekkage van leidingen
    • ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht.

Over welke gebreken doet de Huurcommissie geen uitspraak

Wij kunnen geen uitspraak doen over:

  • het opknappen of vernieuwen van een woning, bijvoorbeeld het plaatsen van dubbelglas;
  • gebreken aan een gaskachel;
  • ongedierte;
  • geen internet of tv-aansluiting.