Verschil van mening over overleg met huurder

Onze huurderorganisatie overlegt niet goed met ons 

Heeft u een verschil van mening over het overleg met een huurdersorganisatie of bewonerscommissie? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Als woningcorporatie of verhuurder van 25 of meer woningen moet u minimaal 1 keer per jaar overleggen met uw huurdersorganisaties en bewonerscommissies. Dat staat in de Wet op het overleg huurders verhuurder (Wohv). Een huurdersorganisatie is een vereniging of stichting die opkomt voor de belangen van alle huurders van een woningcorporatie. Een bewonerscommissie is een commissie die opkomt voor de belangen van de bewoners in een bepaald wooncomplex. 

Meer informatie over de rechten van huurdersorganisaties en bewonerscommissies vindt u op Rijksoverheid.nl

Wanneer kunt u de Huurcommissie inschakelen? 

Als u vindt dat uw huurdersorganisatie of bewonerscommissie zich niet houdt aan de regels voor het overleg tussen huurder en verhuurder. U bent het bijvoorbeeld niet eens met: 

  • de manier waarop de huurdersorganisatie u heeft geïnformeerd en met u heeft overlegd; 
  • de manier waarop uw huurdersorganisatie een advies heeft uitgebracht; 
  • de vergoeding van de kosten aan de huurdersorganisatie. 

Hoe schakelt u de Huurcommissie in? 

Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Wet op het overleg huurders verhuurder in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om te beoordelen of de regels van de Wohv goed zijn toegepast. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.

Wat kunt u verwachten van een uitspraak over de Wohv? 

Na afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw huurdersorganisatie een uitspraak. Daarin staat of de regels van de Wohv wel of niet goed zijn toegepast. Wij geven geen inhoudelijk oordeel over uw beleid of plannen. Wilt u bijvoorbeeld een huizenblok renoveren of slopen, dan kunnen wij niet beoordelen of dat plan redelijk is.