Huurverhoging na woningverbetering beoordelen

Ik ben het niet eens met de huurverhoging nadat woning is verbeterd 

Woont u in een sociale huurwoning en heeft uw verhuurder uw woning verbeterd? Dan mag hij de huur verhogen. Hier leest u bij welke verbeteringen dat mag. En wat u kunt doen als u het niet eens bent met de huurverhoging. 

Wat is woningverbetering? 

Woningverbetering is het veranderen van uw woning waardoor u prettiger woont. Dit wordt ook wel renovatie genoemd. Bijvoorbeeld: 

  • een uitbreiding van de badkamer of van de keuken of een 2de toilet; 
  • dubbel glas of isolatie van de gevel; 
  • de aanleg van centrale verwarming (cv). 

Wat is géén woningverbetering? 

Als uw verhuurder iets vervangt of repareert, is dat geen woningverbetering. Dan gaat het om (groot) onderhoud. Voor onderhoud betaalt u geen huurverhoging. 
Onderhoud is bijvoorbeeld: 

  • nieuwe kozijnen, ramen of deuren, of het schilderen van de kozijnen; 
  • nieuw sanitair, een nieuwe keuken of een nieuwe meterkast; 
  • het repareren of vervangen van het dak of de dakgoten; 
  • het repareren van gevels, de fundering, galerijen of balkons; 
  • het vervangen van de riolering of gas-, water- en elektriciteitsleidingen; 
  • het oplossen van vochtproblemen. 

Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over huurverhoging als uw verhuurder uw woning geschikt maakt voor gehandicapten

Wat zijn de regels bij huurverhoging na woningverbetering? 

Uw verhuurder mag de huur alleen verhogen na de volgende voorwaarden: 

  • U heeft vooraf toestemming gegeven voor de woningverbetering. Of minimaal 70% van de bewoners van het complex waar u woont, is akkoord gegaan met de renovatie. 
  • De verbetering biedt meer comfort dan de oude situatie. 
  • De nieuwe huurprijs is niet hoger dan de maximale huur. De maximale huur hangt af van de puntentelling van de woning.

Bent u het niet eens met de huurverhoging na woningverbetering? 

Vindt u dat uw huur te veel omhoog gaat? En komt u er samen met uw verhuurder niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. 

Hoe schakelt u de Huurcommissie in? 

Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Huurverhoging na woningverbetering in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om de huurverhoging te beoordelen. Stuur het formulier in binnen 3 maanden nadat uw woning is verbeterd. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Bel dan gratis naar het klantcontactcentrum van de Huurcommissie: 0800-4887243 (belt u vanuit het buitenland, toets in +31 070 375 42 00. U betaalt normale belkosten). Of mail met een van onze medewerkers. 

Wij onderzoeken of de huurverhoging klopt 

Een onderzoeker van de Huurcommissie komt bij u langs voor een onderzoek. De onderzoeker maakt een puntentelling van de woning en bekijkt wat er is verbeterd. Ook rekenen we uit hoeveel de verbeteringen hebben gekost. Met die informatie beoordelen we of de huurverhoging redelijk is. 

Hier leest u hoe wij de huurverhoging na woningverbetering berekenen.

Wat kunt u verwachten van een uitspraak over huurverhoging na woningverbetering? 

Na afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging wel of niet redelijk is. U en uw verhuurder moeten zich houden aan deze uitspraak. 

  • Wil de verhuurder de huur te veel verhogen? Dan is de verhoging niet redelijk. In onze uitspraak staat dan met welk bedrag de huur wel mag stijgen en vanaf welke datum. 
  • Blijkt uit ons onderzoek dat de huurverhoging na woningverbetering klopt? Dan gaat de huurverhoging door. 

Zelf geld terugvragen aan verhuurder 

Betekent onze uitspraak dat u te veel huur heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.