'Wat vooral opvalt zijn de huurcontracten die steeds complexer worden'

Interviews

Eva Luijendijk is teammanager Huurteams bij Steenvlinder. De huurteams zijn geen onderdeel van de gemeente, zoals vaak gedacht wordt, maar werken in opdracht van gemeenten. En dat zijn voor Steenvlinder 16 gemeenten in totaal in Nederland, met name Zuid-Holland. “We gaan bij de huurders langs, voeren woningopnames uit en signaleren problematiek.”

Steenvlinder, in 2015 opgericht en in 2019 samengegaan met Urbannerdam uit Rotterdam, heeft drie aparte bedrijfstakken: projectontwikkeling, woonteam en huurteam. “We werken met de huurteams voornamelijk voor mensen die wonen onder de sociale huurgrens en huren van private verhuurders,” vertelt Luijendijk. “Alleen in Leiden kunnen ook huurders van woningcorporaties bij ons terecht. Dat zijn met name huurders van DUWO, verhuurder van studentenkamers en -woningen. En voor onderhoudsgebreken kunnen ook huurders die boven de sociale huurgrens huren met ons contact opnemen.” 

Elke gemeente verplicht een meldpunt

Luijendijk, die haar loopbaan begon bij een VVE-beheerder, werkt sinds 2019 bij Steenvlinder. Ze ziet dat de tak huurteams sterk gegroeid is de laatste jaren. Helemaal nadat de Wet goed verhuurderschap afgelopen jaar is ingegaan. Een logisch gevolg, volgens Luijendijk, aangezien met de wet elke gemeente verplicht is een meldpunt in te richten en daarop dient te handhaven. “Veel gemeenten hebben de capaciteit niet en vragen ons om hulp. Als de Wet Betaalbare huur dit jaar ingaat, verwachten wij wederom een piek in de aanvragen. Omdat de grens met de nieuwe wet opschuift van sociale huur naar middenhuur krijgen meer huurders toegang tot de Huurcommissie voor geschillen. En kunnen ze dus ook bij de huurteams terecht. Dat is fijn, want we kunnen nu veel mensen niet helpen omdat ze een te hoge huur hebben.”   

Kosteloos aankloppen 

Huurders die wonen in de 16 gemeenten waar Steenvlinder actief is, zoals Rotterdam, Utrecht, Leiden, Delft en Amersfoort, kunnen bij Steenvlinder kosteloos aankloppen wanneer er sprake is van geschillen over verhuurders. Zoals te hoge huur of servicekosten en achterstallig onderhoud. Luijendijk: “We gaan langs, voeren woningopnames uit en signaleren problematiek. Na de woningopname volgt, indien gewenst, een vervolgtraject waarbij juridisch advies gegeven wordt en contact gezocht met de verhuurder voor bemiddeling. Indien bemiddeling niet werkt, is de volgende stap een zaak starten bij de Huurcommissie. En als ook dat niet afdoende is, helpen we de huurder met het vinden van een advocaat.” 

Gekste huurprijzen en vage contracten

De problematiek die ze tegenkomen is divers en vergelijkbaar met de zaken die door de Huurcommissie behandeld worden. Luijendijk: “Wat vooral opvalt zijn de huurcontracten die de laatste jaren steeds complexer worden. Je hoort de gekste huurprijzen en ziet de meest rare contracten voorbij komen.” Die contracten zijn het gevolg van ingewikkelde wet- en regelgeving. En verhuurders die de mazen in de wet gaan zoeken, waardoor de contracten steeds complexer worden. Zo weet Luijendijk van een collega die al 24 jaar bij het huurteam werkt. “Hij vertelde mij dat de dossiers jaren geleden stukken overzichtelijker waren. De opname, het naar de huurder toegaan, is nog praktisch hetzelfde. Maar met name de afwikkeling van de dossiers, zoals het met de verhuurder om te tafel zitten voor overleg en de extra procedures die eventueel volgen, kost nu veel meer tijd.”  

Wet goed verhuurderschap

Wat de huurteams ook vaker tegenkomen, helemaal sinds de invoering van de Wet goed verhuurderschap, is intimidatie en discriminatie door de verhuurder. Denk daarbij aan verhuurders die onaangekondigd het huis binnenstappen in het weekend en ineens naast het bed van de huurder staan. “Ook daar kunnen we mee helpen, door een brief naar de verhuurder te sturen dat dit ongewenst, en zelfs illegaal, is. Of door de sloten te veranderen.” 

Meer commerciële bedrijven

De Wet goed verhuurderschap heeft veel positiefs gebracht, waaronder meldpunten van ongewenst gedrag van verhuurders in elke gemeente. Maar ook een minder prettige ontwikkeling, namelijk dat er meer commerciële bedrijven op de markt zijn gekomen die hetzelfde werk doen als het huurteam, maar daar hoge percentages (tot wel 25%) voor rekenen. Kosten die de huurder moet betalen. “Ook wij hebben een commercieel belang,” aldus Luijendijk. “Want wij worden ingehuurd en betaald door gemeenten. Maar het grote verschil met de commerciële bedrijven is dat de huurder ons kosteloos in kan schakelen. Ik druk daarom alle huurders op het hart goed op te letten met wie ze in zee gaan, zodat ze niet voor onnodig hoge kosten komen te staan.”