Energieprestatievergoeding beoordelen

Mijn huurder vindt de energieprestatievergoeding te hoog

Een van uw huurders is een procedure bij de Huurcommissie gestart over de hoogte van de energieprestatievergoeding (EPV). U heeft hierover een brief van ons gekregen. Op deze pagina leest u wat u kunt verwachten.

Uw huurder woont in een vrijesectorhuurwoning die zeer energiezuinig is of die heel veel energie opwekt. Daarom betaalt de huurder u elke maand een vergoeding: de EPV. De huurder vindt dit bedrag te hoog en heeft u gevraagd de EPV te verlagen. U heeft dat niet gedaan of komt er samen uit. In het huurcontract staat dat u en uw huurder bij meningsverschillen de Huurcommissie om advies kunnen vragen. Uw huurder heeft ons daarom gevraagd om de hoogte van de EPV te beoordelen

Wat kunt u verwachten in deze procedure? 

Wij onderzoeken of de EPV redelijk is. Wij vragen u om informatie over de hoogte van de EPV en de afspraken daarover in het huurcontract. U krijgt 2 weken de tijd om alle informatie aan ons op te sturen. Als u om iets meer tijd vraagt, krijgt u nog 2 weken extra. Stuurt u ons geen of onjuiste informatie? Dan bepalen wij de hoogte van de EPV. Tot slot ontvangen u en uw huurder allebei het advies. 

Lees hier meer over de procedure bij de Huurcommissie.

Een advies over de hoogte van de EPV 

In ons advies staat de juiste hoogte van de EPV. Met dit advies kunnen u en uw huurder het verschil van mening samen oplossen. 

  • Blijkt dat de EPV klopt? Dan verandert het bedrag niet. 
  • Is de EPV te hoog? Dan staat in ons advies de juiste hoogte van de EPV.