Maandelijks voorschot servicekosten en nutsvoorzieningen beoordelen

Mijn huurder vindt het voorschot voor de nutsvoorzieningen te hoog

Een van uw huurders is een procedure bij de Huurcommissie gestart over het voorschot voor de nutsvoorzieningen. U heeft hierover een brief van ons gekregen. Op deze pagina leest u wat u kunt verwachten.

Uw huurder betaalt u elke maand een voorschot voor gas, water en/of elektriciteit. De huurder vindt dit bedrag te hoog en heeft u gevraagd het voorschot te verlagen. U heeft dat niet gedaan. In het huurcontract staat dat u en uw huurder bij meningsverschillen de Huurcommissie om advies kunnen vragen. Uw huurder heeft ons daarom gevraagd de hoogte van het voorschot voor de nutsvoorzieningen te beoordelen

Wat kunt u verwachten in deze procedure? 

Wij onderzoeken de hoogte van het maandelijkse voorschot. Wij vragen u om informatie over de kosten. Bijvoorbeeld jaarafrekeningen van de nutsbedrijven en de meterstanden van de woning. Met die informatie berekenen we het bedrag dat uw huurder elke maand moet betalen. 

U krijgt 3 weken de tijd om alle informatie aan ons op te sturen. Als u om iets meer tijd vraagt, krijgt u nog 3 weken extra. Stuurt u ons geen of onjuiste informatie? Dan bepalen wij de hoogte van het voorschot. Als er een zitting nodig is, ontvangt u daarvoor een uitnodiging. Tot slot ontvangen u en uw huurder allebei het advies. 

Lees hier meer over de procedure bij de Huurcommissie.

Een advies over het voorschot voor de nutsvoorzieningen 

In ons advies staat de hoogte van het maandelijkse voorschot voor de nutsvoorzieningen. Met dit advies kunnen u en uw huurder het verschil van mening samen oplossen. 

  • Blijkt dat het voorschot klopt? Dan verandert het voorschot niet. 
  • Is het voorschot niet juist? Dan staat in ons advies de juiste hoogte van het voorschot.